fredag 14 september 2012

Ros av vackra löv

                                       Rosor kan man göra av t.ex. stora vackra lönnlöv eller andra modell större..  Denna idé fann jag på en blogg och tänkte att detta måste jag testa.
    Eftersom lillflickan som snart blir 4år var på besök och vi behövde något att syssla med så letade vi vackra löv och då fick jag på samma gång testat att göra dessa rosor. Nu var ju ihopbindandet lite väl svårt för denna lilla dam men slår man ihop en 60+are och en treåring så lär det nog gå an.
    Dessa rosor kan man binda till en hel bukett om man så önskar till någon bjudning eller liknande. Vackert höstpynt alltså.
    Sen var det ju regn hela dagen och eftersom denna lilla dam vet att man behöver inte tjata särskilt länge för att få pyssla med sin farmor så blev det pyssel på pyssel. Vi började klippa och limma dessa hus som är bild från klockarbacken i Åbo. Rätt antik modell men jag köpte det i fjol när vi var till Åbo. Trodde alldrig att hon skulle klara att klippa så bra men det gick mycket väl. Det lär bli färdigt en annan gång.
   Annars är det lite sånt här jag jobbat med denna vecka. I fjol lämnade lite kvar och nej jag tänkte alldrig komma mig för att få det gjort i år men nu är det klart. Ännu är ju gavelsidan kvar men jag har då tänkt att göra lite varje år för det är ju inte precis ett lätt jobb. Nöjd är jag i alla fall än så länge. Ser mycket snyggare ut än när stenarna var huller om buller och allt löv fastnade emellan.

   Lillflickan är här som nattgäst så jag slösar endast tid till ett snabbinlägg men ni bör ju åtminstone veta att jag lever. Ha en skön helg alla ni där ute. Vi ses snart igen.

5 kommentarer:

Catarina sa...

Det är värdefullt när det finns de som ger tid till att pyssla med barnen! Sånt gillar jag!
Och va fint det blir med stenarna. Vi har just det där "huller om buller" invid väggen. Och man borde ju ha någon sorts mega dammsugare att dra fram med för att få bort allt som samlas där. Det där var riktigt snyggt!

Ha det bäst!
Catarina

Janne i Fagerlia sa...

Lekre roser laget av høstløv. Fikk lyst til å prøve jeg også :)

Lyckoslanten sa...

Fina lönnrosor och så trevligt att pyssla med barnbarnet! Ha en skön helg! ♥

Vform sa...

Åh, så trevligt med "småfolk" ;O)
Jag har också ägnat flera dagar åt de mina i veckan!
OCH så fina rosor ni gjort!
Borde pröva på dessa jag också!
Stenarna blev ju så snygga!

Har haft en solig och fin dag på Bergö idag ;O)
Må gott!

Fjällripan sa...

Hej! Trevlig blogg du har! Så fina rosor du gjort av lönnlöven! Alltid kul med pyssel :)

Mvh Susanne