fredag 18 juli 2014

Husdjur eller?

    Mycket tid med ren njutning har det fortsättningsvis blivit för oss vid sommarstugan. Kanske frös jag tillräckligt länge i juni då jag fick ett enormt tålamod att stanna vid sjön. Visst trivs vi alldeles förträffligt att vara vid sjön men det krävs en hel del solsken om vi skall trivas längre perioder där.

     Musslor, dem har jag faktiskt inte lagt märke till på flera år. Det står i tidningen att det finns massor med musslor i år och det kan jag intyga. Trodde först att det bara var lättare att lägga märke till dem på grund av det låga vattenståndet som råder men så var det tydligen inte. Jag är glad för dom eftersom det betyder att vattnet är bra.
    Getingar skulle jag gärna vara utan men här behagade de bygga i vårt utedass. Nu är "böllan" bortforslad för vem vill ha dem rakt ovanför huvudet. Envis som synden var de och började bygga nytt gång på gång ända till dess att jag sprayade hårspray på deras början.

   
                   Så har jag ju några blomrabatter där men tur är ju att de sköter sig själva eftersom de hör till vår vilda flora.
                         Lätt att beundra denna skönhet när  den inte behöver minsta lilla skötsel.

                          Rödfibblan som jag visat tidigare bjuder på sig lika förträffligt varje år.
    Hela planen skulle bli full om vi bara lät dem blomma men vi brukar lämna en rund "rabatt" som tillåts visa sin skönhet.
    Detta rara stenparti vet jag faktiskt inte varifrån den kommit men jag tror att detta inte är någon vild blomma. Knappast behöver den varken näring eller skötsel eftersom den växer bara bland torra rötter o lite skräp.

   Och nu nästa vecka stundar det till Jakobs dagar. Under hela veckan är det väskutställning med gamla o nya väskor i Hantverkarboden. Dessutom har Museet ställt ut riktigt gamla väskor i vitrinskåpet vid Westmansmors stuga som är strax bredvid. Vid Hantverkarboden ordnas även ett pop up cafe med kaffe, saft o hembakt som man kan avnjuta ute i bersån.

   Hela veckan får medlemmar sälja både nytt och gammalt ute på Hantverkarbodens gårdplan. Eget bord bör tas med. Själv tänker jag vara där måndag om vädret är ok.

    Som ni säkert märkt så har jag försummat era bloggar alldeles mycket de sista två veckorna men det tänker jag ta igen lite åt gången. Ha det alldeles gott till dess vi ses igen.

2 kommentarer:

Steekjes en Stygn sa...

Såna husdjur har man kanske helst inte. Getingar kan vara så envisa. Att du fick bort dem med hairspray....
Lycka till med Jakobsdagarna. Det låter så roligt. Synd att det är alldeles för långt borta för att kunna besöka det.
Ha en fin helg.
Anje

Anonym sa...

Getingarna kan man verkligen klara sej utan nära huset, men är fashinerad av hur de kan bygga sina näste. Ha det bra på Jacobsdagarna, verkar trevliga!