söndag 24 augusti 2014

Juthbacka marknaden en riktig folkfest

   
       Att Juthbacka marknaden blivit en riktig folkfest, det säger jag utan att darra på rösten för detta är inte bara sälj och köp utan även en stor social samvaro. Här träffar vi massor med både nya och gamla bekanta.
      Vi brukar skoja om att vi inte klarar oss utan denna marknad som vi skall leva på året om ha,ha. Nej faktum är att vi bara drar fram det vi inte mera behöver och ganska bra faktiskt att karlarna får bort rätt stora grejer ibland. Det allra bästa är att det blivit en rolig grej för oss att ordna och greja inför denna marknad och sen få vara med mitt i röran ett par dar. Sen åker jag lite snålskjuts och har även ett litet bord med mina hantverk som säljer rätt bra där.

    Det första min blick föll på när vi kom dit fredag morgon var denna lilla roliga husvagn som drogs av en gammal traktor.
     Har man själv bord där så är det inte mycket tid att vandra runt så inga foton kom i min kamera förrän marknaden var över.

     På lördag eftermiddag tog jag kameran med och vandrade runt lite och visst fanns massor med grejer som skulle packas ihop igen.
     Men när vi åkte därifrån var rätt många redan borta. Storsäljarna dom hade ju ett enormt arbete med att packa igen allt och även sina tält.
      Själv tycker jag att det blivit alldeles för många av dem som riktigt handlar med gamla grejer, således har det blivit för kommersiellt. Alla vill ju göra fynd på en sådan här marknad.


     Och visst fyndade jag själv eller jag vet faktiskt inte om denna stora kastrull var billig eller ej men vi behövde en sådan att ibland värma diskvatten i vid sommarstugan så jag var glad att hitta en.
                             Ramar går ju att greja till och göra snygga så några blev inhandlade.
      Lite knappar i olika färger. Kanske blir de använda i något klädesplagg, om inte så blir det pyssel för ettan, tvåan och jag. Arabias runda kaffekoppar med grön rand som såldes vid Prisma för kanske 10-15 år sen, dem har jag letat efter länge men finner ingenstans så allt verkar nog inte finnas vid Juthbacka marknaden trots att där finns mycket.
      I dag ser vädret bättre ut men både fredag kväll och lördag förmiddag kom det riktiga regnskurar.  Märktes att det var mindre folk än vanligt, antagligen för det ovissa vädret.

   Ha det alldeles gott. Vi ses.

8 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Vi fick allt stanna på holmen vi för det regnade småspik hela natten och ända till 12.30 igår ,då var det ju inte lönt att fara mera ,synd ,kram Nette

Äventyret framtiden sa...

Det skulle verkligen vara trevligt och intressant att vara med på en Juthbackamarknad. Ett bra sätt att kanske hitta precis just det där speciella som man undrar hur man har kunnat leva förutan tidigare

En fin fortsättning på dagen önskas!

nattugglan sa...

ja jisses så mycket det finns där,både bättre saker o sånt man skulle själv ha kastat.Men vi tyckte det va dyrare i år..så jag gjorde nog inga direkta fynd.Husvagnen den va jättefin!!!. Jisses så mycket du hade i växthuset o stora grejer å.

Evas Pyssel sa...

Det är jätteroligt med marknader av olika slag. Och glad blir man om det kommer mycket folk och kassan ökar. Ite alltid så. Vädret är så viktigt.
Ha en fin vecka. Kram Eva

Catarina sa...

Vilken fin kastrull du hittat! Kan du tänka, allt jag köpte var två garnnystan! Hade absolut inget behov av att köpa något, verkligen inte likt mig :) Kanske tecken på att jag har allt jag behöver eller....
Men trevligt hade vi :) Och det bidrog ni stort till. Tack för att vi fick "campa" i er husvagn när regnet stod som spön i backen. Tusen tack till er för en fin helg. Ni är supertrevliga "bordsgrannar"!
Catarina

Lyckoslanten sa...

Tänker och vet att det är fler än du som har fotograferat den husvagnen med traktorn framför.
Men så bra om det blev en fin upplevelse och du sålde OCH fick med dig något hem!
Vi stod över även i år. Många med dig tycker att marknaden är en lisa för själen, bl.a. min svåger som är där och säljer! ;o)

Lyckoslanten sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lyckoslanten sa...

Psst! Kommentaren kom dubbelt upp! ;o)