torsdag 30 april 2015

Björken gav dryck m.m.

                Champagne i all är på vappen men här har vi den ädla drycken björksav, därmed inte sagt att det inte skulle smaka med champagne också.
       Varje vår använder vi björksav som matdryck de veckor som björkarna bjuder på det.Mannen är en hejare på att ta vara på denna lite söta dryck.

     Här har han borrat hål i björkstammen för att denna björk skulle tas bort. Möjligen inte annars så klokt att borra hål i stammen men jättebra för att få en ren dryck.


     Här är borrat hål i en flaska för att inte få in myror och annat skräp så han lyckas alltid få drycken helt ren.
      Nu är björken ner sågad men blev tills vidare ett klätterträd. Det var meningen att den skulle helt bort men vad gör man inte för barnbarnen. Redan flitigt i användning vill jag säga.

      Sen är det ju det här med riset. Mycket ris kom så jag har sorterat, klippt och tagit till vara för möjlig användning. Planer finns men det återstår att se vad det blir.


     Med denna bild på vacker hortensia vill jag önska er alla en fin och trevlig vappen. I dag är det fint väder här och i morgon lär det skall regna. Morgondagen är räddad med att syster yngre bjuder på kaffe till sina syskon med hälfter för att även hon numera kan kalla sig 60-plussare.

           Ha det så gott alla ni som kikar in.




5 kommentarer:

Janne i Fagerlia sa...

Dette høres godt ut. Så spennende å lage drikke av bjørk.

Nette Cecilia sa...

Det där gjorde vi som barn men min pappa gjorde det så länge han hängde med ,trevlig 1-maj ,nette

Rantamor sa...

Ha en trevlig valborg och jag kan verkligen komma ihåg vad det smakade av den där björksaven.
Men ta nu något med alkohol i också.

Tjingelingen från Rantamor.

Lyckoslanten sa...

Han är verkligen expert din man! Först nu har vi kommit oss för efter att jag fick några flaskor av min kollega.
Ha en skön helg! ♥︎

Snäckskalsdalen. sa...

Så gott det verkar och det måste vara rena hälsökostdrycken med massor av energi. Jag har aldrig smakat. Däremot har vi en god vän som gör saft på bladen men då tror jag det är en massa socker i. Kul att se hur det går till!
Agneta kram