lördag 18 juli 2015

Skor från bl.a. 1950-talet och annat

      Denna gång vill jag slå ett slag för utställningen av gamla skor som vi ordnar vid Hantverkarboden i Jakobstad inför Jakobs dagar. Utställningen börjar måndag 20/7 och pågår till och med lördag 25/7. Där kommer att finnas skor o bälten från olika årtal. Museét är också med på ett hörn med skor från krigstiden.
       
      Ett smakprov kan jag ge er här. Dessa skor är från 50-talet så visst fanns det fina skor även då.


     Jag har just knåpat ihop några skyltar så fotot av denna visar allt vad vi har på gång där.
Som aktiv medlem så är jag förstås mån om att vi skall få många besökare.
    Loppis o en del hantverk finns ute på gården eftersom vi bjudit in medlemmar att sälja vad de vill runtom huset.
    Pop up café har sin försäljning av kaffe, saft och hembakt utomhus om vädret tillåter, vid opassande väder finns försäljningen inomhus men åtnjuts ute i bersån ( den trevliga lilla oasen) mitt i stan.
    För den som inte känner till  Jakobstad så bra så finns Hantverkarboden på Visasbacken 4 i det lilla gula huset nära Halpa Hallis övre ingång. Alla är hjärtligt välkomna.


     Så till lite av mitt eget. En vacker syn fick jag uppleva här om dagen efter vägen till sommarstugan. Vi var på väg dit då jag bestämde att stiga av och gå de två sista kilometrarna för att få en liten promenad. Plötsligt kommer ett råddjur eller vitsvanshjort (vet ej vilket) över vägen och efter kom tre ungar. Jag var snabbt fram med kameran men hann aldrig få soomat så snabbt att jag fick alla med. Vackra djur och extra roligt att få se de små.

    Vid en annan promenad fick jag se rätt många av dessa fina orkidéer.  Alldeles vackra men tror att de är fridlysta så det är väl att hålla fingrarna i styr.

        Här syns rätt väl att de små blommen påminner faktiskt om blommen på brudorkidén.


    Måste också visa min egen stolthet. Den har sex olika grenar och just nu är 25 blom utslagna.
Förra sommaren fick jag denna brudorkidé men modell större, då hade den två stänglar. I år har den en stängel men med sex grenar. Jag brukar slarva med att gödsla orkidéer men i år fick dom näring en gång varannan vecka. Kan inte tro annat att den gillade detta för jag har då aldrig lyckats med att få så många blom tidigare.

            Till råga på allt så har jag nu en till som grenar sig också i sex delar på samma stam.
Ni ser att just nu är jag en lycklig orkidé ägare som får njuta av dem till fullo.

   Nu tänker vi åka iväg till Monäs Rodden som vi faktiskt aldrig tidigare besökt. På eftermiddagen väntas regn så nu får vi sätta fart. Hej svejs till er alla. Vi ses.

2 kommentarer:

Loppisälskare sa...

Jag älskar gamla skor och då särskilt 20-tal. Köper ofta skor som påminner om dem.
Alltid trevligt med utställningar om svunna tider.
Kram / RosMarie

Evas Pyssel sa...

Vilken trevlig aktivitet och tyvärr alltför långt borta. Så mysigt att komma så nära djuren på din promenad. Och dina orkidéer är ju förträffliga. Måste ge mina lite gödning också. De behöver nog en energikick.
Kram Eva