lördag 8 april 2017

Dagarna går trots allt.

    Inte lätt att veta vad man skall skriva om när man ingenting gör. Min blogg har ju inriktningen på hantverk om än det blir lite allt möjligt ibland. Som läget är nu är det nog inget hantverkande på gång här och inspirationen den har strandat men försöker hålla den vid liv genom att kika här o var på allt fint ni andra gör. Tacka vet jag datorn för det.
    Min brutna arm låter mig minsann förstå att jag skall hålla mig lugn. Ger sig till känna med häftig värk så passar bäst att finna sig i det hela.Vackra tulpaner som snälla vänner tröstat mig med pryder våra bord.

                        Så till mina sommarblommor som fått stanna i källaren alltför länge.

   Genast efter hemkomsten från Teneriffa hämtades fuxsiorna o pelargonerna upp.   Meningen var att alla skulle få ny jord men det satte min halkolycka stopp för. Pigga ser de i alla fall ut så här dags. Jag hoppas att med riklig gödselbevattning kanske de bjuder på sin blomprakt i alla fall.

     Så hade jag turen att ha en åtta-årig hjälpreda här en eftermiddag som tyckte det var väldigt roligt att få plantera. Viken nytta det var för mig som hade både trillingblomman och bägarrankan som var i akut behov av omplantering.
     Hon virade band att hänga dem i taket, donade och grejade allt vad jag behövde. Denna eftermiddag gav mycket glädje och nytta till både barnbarnet och mig.
       Här har vi mycket vackert solsken i dag men smolket i bägaren är förstås den hemska attacken i Stockholm som berör oss alla.
       Vi blev föståss också oroliga för syster yngre och hennes man som kom dit just när det hänt. Fick veta att de var ok men att det första de mötte när de klev av bussen var springande o gråtande människor. Fruktansvärt var det än händer.
       
       Vi ses igen en annan dag. Ha det så gott.

5 kommentarer:

Janne i Fagerlia sa...

Noen ganger tar livet uforutsette vendinger. Du får gjøre det beste ut av tiden du må ta det med ro. Det finnes mange flotte bøker og blader med inspirasjon til nye håndarbeidsprosjekter. Du får benytte tiden til å tenke ut nye prosjekter til du blir bra igjen :)

Hantverkarglädje sa...

Tack Janne, skall tänka på nya projekt.

Evas Pyssel sa...

Visst är det bra med hjälpredor. Och jag tror de också gläder sig. jag har några sådana här ibland också. Supervackra tulpaner har du och så roligt att se att andra växter har satt fart. Det är en fantastisk tid nu. Krya på dig med armen. Kram Eva

Skaparglädje sa...

Men så tråkigt att du ha brutit armen, och att sitta med värk är inte roligt.
Man blir så frustrerad när man ser allt som ska göras och inte kan. (Jag vet) Då är det bra med små hjälpredor.
Passar på att önskar dig GLAD PÅSK!

Isa sa...

Hej. Så synd att du ramlat och brutit armen. Jag har också fallit massor av gånger i vinter. Senast jag föll var jag inne i skolan i Esse och skulle rösta. Uch, plötsligt låg jag bara där på golvet. Det känns säkert fint att få ha en liten hjälpreda med blommorna då man inte själv kan. Läste om din trillingblomma, var det den stora på bilden? Undrar var du har den på vintern...jag har haft min lite svalare ute i garaget, så jag har sett väldigt lite av den. För några veckor sen fick den sina blad tillbaka, tror du man kan ta in den eller ska man låta den stå där och vänta på varmare väder och ha den ute? Tänkte fråga dej, då din såg så fin och stor ut, och tänkte att du kan ha haft den i flera år redan...Hoppas ni får en fin påsk i alla fall...