torsdag 12 oktober 2017

Gott o nyttigt.

   Riktigt lönsamt blev vår tripp till min gamla hembygd senaste söndag. Med hem i bagaget hade vi tre ämbar med goda äpplen o lite plommon (krikon). De gamla godingarna krikon som jag själv inte lyckas få nämnvärt av så hade syster yngre riktigt rikligt med. Vi har ju planterat ärving från samma gamla sort som fanns i Vörå i vår barndom.


    Blev alldeles glad när syster yngre ringde och frågade om jag ville ha äpplen då  vi  får endast några st hos oss. En del blev nu mos och resten kom väl till pass för mig själv och barnbarnen som älskar  att få gnaga äpplen med skalet på. Utländska äpplen skalar vi alltid.



                        Här hade syster yngre dukat upp med  äpplen, krikon o björnbär, mums.


              Några bilder här från oss innan höstens vackra färger är på slutrakan.
                         Lönnen har ju bjudit på de bästa av färger denna höst, inte alltid så.

         Linden, även den väldigt fin i år men den måste antagligen tas bort. Den är uppsprucken mitt i stammen och den är så stor att den snart går över hustaket. Inte trevligt om den brakar.


        Grannens lada inbäddat i lönnlöv. Smygtog detta foto över häcken men med en snäll granne så törs man det.

                                              Massor med rönnbär som lyser lång väg ännu.

        Ån som rinner här förbi kan vara väldigt vacker ibland. Vackra färger här men även på våren bjuder den lite ögonfröjd när den är full med vatten.

     Ett par dagar har jag varit lite sjuksyster när flunsan tagit sig an två av barnbarnen. Hoppas bara de är friska i morgon så inte ettan missar det efterlängtade discot.
     Inga tråkiga dagar här inte eftersom lille lilleman dessutom var här en stund i kväll.
   
      Snart helg igen så jag säger ha en skön weekend. Vi ses.


3 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Med dina vackra höstbilder av natur och frukter kan man inte få annat än en bra början på helgen! Vi har bara fått några få äppel vi också i år så jag är glad att vi lever i äppelriket och kan köpa av folk i bygden och i affärerna. De åländska äpplena är goda och vi gör som ni, vi skalar de utländska när det blir dags att äta sådana igen. Men först äter vi närodlade.

Ha en fin helg du med!

Vform sa...

Härliga höstbilder du bjuder på!
Tänk att solen visar sig i dag, längesedan senast!
Tack för kommentaren :)
Önskar er också en fin helg!

Iris sa...

Hej, ser att vi gillar samma saker på hösten. Fina bilder. Annars så hoppas jag att du är helt återställd med din arm nu. Idag ser det ut som om den första frosten kommit. Man ska visst plocka sina aroniabär då? Det får bli en eftermiddagssyssla då. Idag ska jag med pappa på fotvård och själv ska jag på obligatorisk bröstundersökning. Det blir nog bra. Fina dagar till dej och hösthälsningar...