lördag 8 december 2018

Ljus handmålade eller i decopageteknik.

          Ja nu har jag bestämt snöat in på det här med ljus men visst har jag rätt länge målat ett och annat  under åren.
   Efter att jag fått lite inblick i det här med att göra text på ljus så har jag snöat i in på detta helt. Länge har det legat i mitt huvud hur fina både ljus, kort och annat är som är utsmyckat med lite tänkvärt. Fina texter finns det ju hur mycket som helst att tillgå på nätet så varför inte spetsa till de vita ljusen med en vacker text.

        De målade ljusen är frihandsmålade och kräver förstås att man har idéer på passliga motiv. Här i vår nejd är det ju inte speciellt svårt att komma på att måla THK ljus eftersom den symbolen är precis över allt i olika variationer under hela året men speciellt inför julen.

     Roligast är nog att testa lite vad som helst men därmed inte sagt att det alltid lyckas. Jo ljusen går ibland att tvätta av om det krävs förutsatt att det inte används t.ex. röd färg, den färgen är svår att få bort. Händer ibland att någon fråga hur jag gör därav berättar jag ett och annat.  Trevligt om man kunde inspirera någon.

    Fåglar, ja dem gillar jag både här på fågelbrädan och lite varstans så varför inte även på ljusen.
Många som frågar om ljusen går att bränna. Ja de målade har vattenbaserad färg och de med text har texten fästs med decopagelack för ljus, alltså flamsäkert står det på burken.

Tiden går väldigt snabbt nu, ja så snabbt att "man" knappt hinner med. Senaste vecka förde med sig full aktivitet från början till slut och jag sm lovat mig själv en gång att inte stressa. Hann visst med en del roliga saker också som att avnjuta Gambä mark i Vasa. De är ju så otroligt duktiga spelare och lyckas att få oss att skratta gott. Ja jag njöt i fulla drag.

    I kväll har vi alla fyra barnbarn som nattgäster, ska bli rätt kul eftersom vi inte haft alla kusiner på samma gång. Yngre sonen som fyllde 40 har lite firande på gång och bl.a.storebror med fru var bjuden så då tar vi hand om yngre generationen. Tänkte mig att ha lite pyssel med dem men vet inte hur det funkar eftersom åldern är från knappt tre år till tio.
    Först en skogspromenad med gubben, tror det blir bäst så.
         Allt gott till er. Vi ses.


2 kommentarer:

skapa och inreda sa...

Så fina ljus, blir verkligen imponerad av din kreativitet. Jag har sett många som försökt sig på att dekorera ljus med olika resultat. Dina är i särklass de finaste jag har sett, som sagt mycket imponerad.
Passar på att önska dig en underbar jul.
Kram
annika

Hantverkarglädje sa...

Tack skapa o inreda. Trevligt att se att någon gillar det man gör.