måndag 10 juni 2019

Rosenhagtorn, vilken skönhet.

     Rosenhagtorn, det nästan vackraste trädet eller busken jag kan tänka mig. Jag blev glatt överraskad i dag när ett sådant träd stod i full blom i skolparken i Jakobstad.

    Det ända jag sett av en sådan  tidigare var  ca 1m hög buske även den då i full blom i Vörå. Plötsligt stod nu en flera meter hög  buske framför mig i skoparken, vilken skönhet.

    För något år sen såg jag även en stor  buske i full blom men den fanns nära Tallinn och det  är ju bra mycket längre söderut än vad Jakobstad är så jag trodde att den inte skulle gå så bra ända hit upp.
    Den vita busken bredvid som ni ser på första bilden  vet jag inte namnet på, den var nästan lika vacker.
     Kanske borde man göra sig ärende till skolparken lite då och då under sommaren, man vet ju aldrig vilka växter som kan överraska en. Tyvärr är det ju så lätt hänt att man glömmer de nära parkerna eller andra sevärdheter.

    Lille lilleman, hans mamma och jag hade ju ärende dit eftersom glasskiosken nu finns där så ni som älskar glass ta er även en titt på växterna och dylikt. Vi passade även på att titta på de vackra fiskarna i dammen och lille lilleman tog några turer i gungan och rutchbanan så inte att förglömma denna lilla oas som bjuder lite njutning både till gammal och ung.
 
     Ny vecka framför oss, hoppas den blir bra till oss alla. Ha det gott, vi ses.

1 kommentar:

Skaparglädje sa...

De är vackra. HAr haft ett träd i min trädgård som har dött. Efter flera år är jag sugen att köpa ett nytt.
Kram!