söndag 2 juni 2019

Trädgårdstider

      Trots att min blogg har namnet Hantverkarglädje så finns det tider då inget hantverkande alls är på gång vare sig i mitt eget pysselrum eller besök på mässor och dylikt. Konstigt nog är den allra idéfattigaste hantverkstiden på sommaren. Rubriken är i dag trädgårdstider och det är just detta intresse som tar överhanden denna tid. Egentligen ganska bra att ha fler intressen för då blir det ju variation.
     Allium håller på att slå ut i min perennarabatt. När jag på våren såg de ynkliga knopparna på de "tulpanlökar" som jag trodde jag inhandlat vid Flora Garden i höstas så var förstås min tanke att vad fasen har jag köpt. De ynkliga knopparna växte till sig och nu håller de på att slå ut i blom. Jag är hellycklig att jag hade köpt Allium för det är ju fantastiskt vackra.

      Eftersom jag på hösten hade köpt flera olika lökar och bara stuvade ner dem rakt av när jag kom hem med dem så la jag aldrig på det gaggiga minnet vilka blommor jag hade att vänta. Även dessa var riktigt intressanta när de slog ut i tre blom på varje stängel. Rekommenderar  att skaffa lite olika intressanta nyheter för man kan ju alltid få sig en trevlig överraskning när våren kommer.

      Även strandtriften som jag inhandlade två stycken i fjol på ett vanligt loppis så delade jag till fem stycken och nu är de regäla plantor. Helt på kommande att bjuda på sin fägring som ni ser.

   
  Alla vet vi hur vackra äppelträden är just nu och jag kunde inte låta bli att ta ett foto även av dem när jag vandrade förbi i dag.

       Rabarbern så enormt stor och med jättblomknoppar. Knopparna måste avlägsnas annars så faller frö och vi får massor med rabarber i vår sandiga jord.

      Så ett tips till den som gillar sallad. Har köpt vid ett par tillfällen vid Minimani i Kokkola en sorts sallad i kruka (vet ej namnet). Fört klippte jag av och vi åt upp bladen, sen vattnade jag och satte den på fönsterbrädan då fick vi mumsa av det en gång till. Allra sist har jag planterat den avklippta plantan i drivbänken och nu får vi säkert mumsa ett par gånger till. Har tre st såna nu i drivbänken och de är alla på kommande tripp trapp trull. Har letat denna sort på City Market och vid Prisma i Jakobstad men där fanns inte.
      Tänker försöka låta dessa plantor växa och skörda av dem så länge det går. Rätt intressant att följa hur länge de står pall.
      På eftermiddagen i dag blev det en tur till skogen för att se hur det är med blåbärsblom. Rätt bra såg det ut som men nog har jag sett både mer och mindre. Hoppas bara det går vägen så det blir några bär också.

                                            Mannen tog en paus som ni ser på ett kalhygge.

      Nu tror jag det blir syrummet som kallar mig. Inget intressant alls på gång men både kökssoffan och sittunderlag vid villan bör få nytt tyg. 
      Hoppas ni alla haft en bra söndag. Nu är ju värmen snart på kommande så vi mår väl gott även i Finland  eller hur? Vi ses.










1 kommentar:

Evas Pyssel sa...

Så fantastiska blåbärsplantor. Det blir ju mycket bär. Här ser det lite mer sparsamt ut i skogen. Det ser också ut som körsbär och äpplen blir mindre skörd av i år. Men vi fick ifjol minsann. Vi får se.
Underbara blommor du har i din trädgård. Jag längtar efter alla vilda blommor man kan plocka längs vägkanterna i vår by. Redan blommar hundkäx och tjärblomster för fullt. Tidigt !! det är en härlig tid nu.
Ha det fint. Kram Eva