onsdag 12 augusti 2020

Blommor som väcker minnen

    Blommor som hängt med hela mitt liv är ringblommor o blåklint. I mitt barndomshem fanns varje år en bänk med ringblommor ,blåklint och de enkla stockrosorna invid grönsakslandet. Dessutom kunde det finnas clarkia o sömntuta men endast ringblommor o blåklint har hängt med mig genom åren, varför vet jag då inte. På den tiden fanns ju inte så många sorter så de som fanns sågs ännu vackrare.
    Tro inte att här finns någon vanlig bänk, nej det är en liten ruta på 0,75 x 0,75 men detta räcker för mig i dagens läge.
                          Tillräckligt för att kunna ta in några små buketter varje sommar.



                                     
  Är rätt nöjd med mina blommor just nu som ni ser. Tog mig i kragen vad beträffar det där med extra näring till blommorna så nu tackar pelargonerna för den omtanken. Brukar annars blomma hela sommaren  om de får lite gödsel hela tiden.

    I år har vi letat o letat blåbär men icke. I går åkte vi runt på flera ställen men inte lyckades hitta något nämnvärt så det blev piknik ute vid havet. Skulle ha kunna njuta där hur länge som helst men drog småningom videre. På slutrakan plockade vi istället sju lite hallon som vi redan har mycket av. Jag älskar hallon så inte mig emot men borde nog hitta lite blåbär också.



     Nu börjar det här att länsa egna buskar. Vita vinbär först i tur och genast efter kommer alla andra. Rätt mycket bär vi har så jag brukar betala barnbarnen en slant per liter och sen kokar jag saft till dem ha, ha. Inte alltid så många litrar blir plockade på så sätt med åldrarnas rätt men känns kanske bra för både dem och mig.

   Lite regn i kväll men i morgon lovas solsken det sista jag såg. Skön kväll till er alla. Vi ses.



3 kommentarer:

Bibbis blandning sa...

Ja du blommor kan vara fina barndomsminnen.
För mig är ringblommor, astrar, röda pioner och löjtnantshjärtan vackra blommor från min barndom. Även liljekonvaljer och gullvivor minns jag med glädje. Pappa gick upp i skogen och kom tillbaka med blommor åt mig och mamma.
Tack för dina fina bilder.

Evas Pyssel sa...

Visst är det så att vissa blommor följer med en genom livet. För mig är blåklint nummer ett. Den växer ju i åkerskanter häromkring och blommar runt midsommar. Jag hade faktiskt bara blåklint i min brudbukett . Annars är det liljekonvaljer som jag minns från min barndom.Mamma och jag hade våra ställen där vi plockade buketter.Och nu har jag mina ställen häromkring som jag delar med mina barn. Ha det fint . kram Eva

Äventyret framtiden sa...

Så är det för min del också; ringblommor och blåklint hänger med genom åren alltsedan barndomen. Du påminde mig om clarkian. Undrar när jag senast såg en sådan.
Vi har inte heller blåbär i våra skogar här i Geta, men många andra ställen på Åland plockas det litervis, beroende på hur regnet har fallit.
Hallon fick vi av grannen som har så mycket att de inte hinner med att ta vara på allt själva så den saken är säkrad över vintern.
Här är det svarta vinbär som gäller, den röda vinbärsbusken fick spatt, fnatt och något allvarligt med sig så det var bara att gräva upp och bränna så att inte de andra buskarna skulle få detsamma.

En trevlig helg önskas!