söndag 16 maj 2021

Tulpaner av gammal sort

       En speciell tulpan av gammal sort som jag nu är lycklig ägare till. Jag har gått och varit lite avis på grannen (en ung man) som har dessa fina tulpaner efter väggen och de blir bara fler och fler. Jag frågade honom vad han gör med dem  när de förökas och tulpaner vanligen inte trivs hos mig. Svaret blev att kanske det är just detta att han gör ingenting. De blommade varje år där mitt i gräset och han var vänlig nog att dela med sig och nu blommar dessa fyra fint även hemma hos mig.

      Tro det eller ej men jag minns när den tidigare grannen planterade några av dessa för ca 35 år sen och de har bara blivit fler och fler under åren. Därav var jag ju lite avis. 

          Jag frågade på Garden Flora hur det kan komma sig att de förökar sig bara sådär i gräset när inga tulpaner vill gå videre här hos oss som bor bredvid. Hon berättade att endast denna gamla sort både röda och gula lever videre. Nu hoppas jag bara på att de skall trivas även hos oss.

      Fullt i fönster inomhus. En fuksia, två pelargoner och en bägarranka väntar på att få komma ut men de har bara fått vädra sig lite ännu.
     Bägarrankan har första knoppen på kommande. Har bara fått överleva i vanligt fönster inomhus under vintern. Nu i vår har den blivit agad en hel del för att inte vingla iväg överallt.


     Hängpelargonerna med den sammetsröda färgen är på kommande med många knoppar. Glad att de inte tjuvstartat med blomningen.
     Frestades att köpa gladiolus denna vår men ack så höga de  blivit. Borde ha tagit reda på när det var tid för plantering och inte bara stuvat ner dem när jag själv tyckte. Verkar som de fått för lite ljus eftersom de är så rangliga.

     Lång helg som började redan torsdag. Fullspäckat program med barnbarn, vänner och lite trädgårds jobb. Bestämde mig att göra ingenting i dag och så blev det. Ha det gott alla ni besökare, vi ses.
  

 

Inga kommentarer: