torsdag 11 juli 2024

Lång paus =Gryllefjord-Lofoten-Narvik

Hej igen!

Det blev en lång paus utan förvarning men så brukar det ibland bli på sommaren. Vi åkte iväg och vårt mål var Lofoten som vi så länge tänkt besöka.

Åkte upp via Karesuando och den vägen bjuder på skog skog och åter skog och massor med mygg förstås. Att vi åkte den vägen var att vi tog en avstickare först åt Tromsö hållet. Vi ville nämligen testa att fiska där vi tidigare fått så bra napp för väldigt länge sen.

När det närmade sig högvatten kan ni tro det nappade. Vi fick alltför många sej så en del fick vi slänga dit igen. Sen när det började bli lågvatten blev det helt stilla med fisk så verkar som man bör veta när man skall fiska. Följande kväll åt vi grillad sej.

Vi fortsatte mot Gryllfjord där vi visste att färjan går över till Andenes på Lofoten.

Från Andenes fick vi blicka ut över stränder med vit sant och spektakulära berg.

Den dagen vi lyckades ha riktigt fint väder intog vi denna fina strand vid campingen i Stage. Vi njöt alla i fulla drag när det äntligen var en riktigt varm dag.

Mulet o regn fick vi så det räckte. Här stod vi en natt högt uppe bland många andra husbilar. Det blåste och regnade rätt förskräckligt så hela bilen gungade men vinden avtog en del följande dag.

Vackra vyer men man missar en del när molnen ställer till det.

Vi åkte ut till allra yttersta ändan av Lofoten. Den orten heter Å och där var mycket folk, bilar o bussar. Ganska smal o krokig väg med husen på vägkanten så det gällde att ha tungan rätt i mun för de som körde.

Körde tillbaka en del samma väg och en del valde vi annan väg där det passade.

Fortsatte genom Narvik men stannade inte nämnvärt.

Fortsatte mot Sverige och tog Silvervägen hemåt, d.v.s. via Arjeplog o Arvidsjaur. Junkerdalen är nu försvunnen eftersom man numera åker genom tunnel. Så bra men även synd med dessa tunnlar eftersom många fina ställen liksom försvinner.

Vi åkte med åtminstone tre färjor och väldigt många tunnlar, de var liksom överallt. Både under vatten o genom bergen.
      Det var precis som man hört rykten om Lofoten: mycket vackert o sevärd natur men massor med husbilar, bilar o folk. I gryllefjord var det sådan kö till färjan att vi inte rymdes med två gånger så alla bilar fick stå vid färjfästet till följande dag. Det gick ju ingen nöd på oss som ändå skulle sova i husbilen.
       Enligt mitt tycke var Lofoten värd att uppleva men vädret det var nog inte på vår sida och det rår man ju inte på.

Hoppas ni alla haft det fint under denna tid. Har förstått att ni har haft det varmt o skönt här hemmavid. Önskar att nuvarande värme håller i sig  ett tag så jag själv hinner tina upp innan vintern. Ha det alldeles gott alla ni som tittar in. Vi ses.