tisdag 14 december 2010

Ljus i 5 kaps mått

Nu kanske någon undrar vad jag yrar om när jag skriver om 5 kaps mått.
För ett par veckor sen var jag och hälsa på en äldre tant som hade fått en så fin utebelysning från sin sonson. Hon berättade att han tagit ett gammalt 5 kaps mått, köpt en grön boll med små lampor i som passade dit. Jag visste inget om 5 kaps mått men fick berättat för mig att man mette potatis och dyligt i kap för längesen. Jag vet nu inte ens om jag stavar det där kap rätt eller fel men i allafall så tyckte jag denna utebelysning var så fin så jag ville visa den för er. Nu har jag ju inget mått att ta till annars skulle jag absolut göra en likadan med en boll av grankvistar.

I dag tänker jag ännu knyta några änglar och en annan dag måla några skyltar med text så då är jag färdig för lördagens marknad vid Loftet i Vasa. Får bara hoppas att vädret är hyfsat den dagen. Tack alla ni som lämnar spår när ni varit in. Det är alltid roligt att få kommentarer. En bra dag till er alla.

7 kommentarer:

Anita Tørmoen sa...

Så fint hun har gjort det:) Lykke til med salgsmessen på lørdag:)

heavenandearth sa...

Hej!
Har aldrig hört talas om detta mått! Men det finns många varianter på mått...! ;-)

Vad kul att du vill tävla hos mig!
Önskar dig lycka till!

Hoppas det blir en bra marknadsdag!
Kram! Iréne

Unknown sa...

hej!
vi har en gubbe här på torget som fortfarande använder kapp mått då han säljer potatis =)
var i vasa e den där marknaden? lycka till med försäljningen!
susanne

Käranån sa...

Så fint med belysning i "päronkappan", som vi säger här. Ska försöka komma till Loftet på lördag, kanske vi ses!

Birgitta sa...

Hej! Vad roligt att du vill vara med i min utlottning.
Jag vet att det fanns ett mått som hette kappe hos oss.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Snäckskalsdalen. sa...

Fem kaps mått var hur som haver alldeles väldigt snyggt, sådana hade jag kunnat tänka mig ett par stycken minst. Urläckert blev det med ljusbollen i.
Hoppas och håller tummarna för att ni får fint väder till marknaden.
Agneta kram

Lyckoslanten sa...

Nu är jag verkligen dålig på att hinna titta in, men det blir bättre tider! Ser snyggt ut med vacker belysning i måttet! Ha en riktigt skön helg! ♥