tisdag 17 april 2012

Trädgårdsmässan

Några bilder från trädgårdsmässan i Stockholm. Den var mycket inspirerande och intressant.
                            Idéer om att inreda olika uterum och oaser, så här är ett par av dessa.

Vad sägs om att odla jordgubbar i plastpåsar? Enkelt men kanske inte det vackraste enligt min smak i alla fall.
                              Rostad kamstål att dela av med. Snyggt med lite vide i vissa rutor.
                                  Även rostiga kronor, visst kunde de passa nästan var som helst.
 Byrå med kryddor i. Intressant, men frågan är om man "näns" använda en byrå att odla i. Nåja ifall den redan är på väg till soptippen så.
                                        Trälåda med galler istället för botten. Rolig idé till hylla.
 Inte behöver man köpa allt för att få förändring. Ett band och kanske även konservburkar kunde passa istället för korgarna.
 Oljefat och kapskiva eller vad det nu är har blivit ett bord. Detta föll inte mig i smaken men verkligen en rolig idé.
                                      Plåtlådor på list. Sparar på utrymme och är riktigt snyggt.
                                   Här odlas pumpa i jord eller komposthög med vide runt omkring.
Och så min vackra vattenväxt som blev inhandlad där på mässan. Det sades att det är en nyhet och den skall vara inomhus. Spännande att se om den gillar att växa till sig även hos mig. Titta noga, det finns bollar varifrån bladen växer ut.

Intressant på mässan var bland annat idéerna där återanvändning kom fram.  Den som inte precis står i starten av att bygga bo  har ganska snabbt samlat på sig en massa saker och vad kan vara bättre än att något går att återanvända och ändå bli lite modernt. Passar mig perfekt.

Dessutom fanns frön, sticklingar, lökar, blommor, redskap, växthus, möbler , sådant som sig bör på en sådan mässa. Själv kunde jag bara inte motstå fuxiasticklingar så två st blev inköpta. Där fanns alla möjliga sorter av både fuxia och pelargoner. 

Det blev en lyckad tripp eftersom gubben och jag hade trevligt sällskap av min trädgårdsintresserade syster och svåger.  Det tråkiga var att på lördag morgon var det 15cm snö i Stockholm, vått o slaskigt.

I nästa inlägg kommer jag att visa olika designade blomuppsättningar och till dess, ha en trevlig vecka. Vi ses. 

2 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Tack för titten på mässan ,den skulle jag kunna tänka mig att besöka någon gång,kram nette

Catarina sa...

Va roligt att du lägger upp bilder fån mässan, för det är riktigt länge sen jag har haft möjlighet att besöka någon trädgårdsmässa.
Och en hel del inspiration hade du fångat på dina bilder.
Det tackar vi för!
Ha det så gott!
Catarina