tisdag 31 juli 2012

Sommarens semestertripp

Känns som det är en evighet sen det blev något inlägg på den här bloggen men det är ju faktiskt inte längre än en vecka och två dagar.
     Det blev trots allt en liten semestertripp strax efter att gammaldags torget var avklarat. Med snabba ryck packades husvagnen på söndag morgon och så styrde vi kosan till Hailuoto.
     Bör kanske nämna att detta är en holme utanför Uleåborg och dit tar man sig med färja. Där finns en lång och jättefin sandstrand med stora sanddyner. Campingen finns bakom sanddynerna så havet syns inte dit men finns strax intill ändå. Måste vara jättehärligt där när vädret är fint för det var faktiskt givande att gå strandpromenaden där trots det stormiga havet just då.
     Där träffade vi några bekanta som också kom dit med husvagn så det blev rätt trevligt trots att regnet sen smattrade på husvagnstaket.
                          Som ni ser här en fin vandringsled på rätt lång strecka vid stranden.
      Går man sen och kikar ner i sanden kan man också få se så här fina akvarellbilder i naturens egna konstverk.
      Där  fanns även en hantverkarbod och där hann jag kika in i sista minuten. En hel del fina saker så nog syns det att kreativiteten flödar lite varstans.
     Gammal vagn full med handgjorda kramdjur o dockor. En sådan vagn fanns i mitt hem när jag var barn, inte att undra på att jag blev aningen nostalgisk.
     Sen styrde vi då kosan till Ranua för att söka hjortron men nej det var nog dömt att misslyckas. Vi hittade så mycket att vi fick äta som efterrätt ett par gånger så jag vet åtminstone hur årets hjortron smakar.
     Annars så fann jag rätt många trevliga detaljer ute på mossen att fota. Här är en vattenväxt som var rätt intressant bara jag nu vore en lite bättre fotograf.

Efter två nätter i Ranua och en natt i Haparnada så tog vi oss en titt på Uleåborg på hemvägen.  Det blir ju vanligen så att man kör raka spåret den vägen så visst är det på sin plats att vika in där någongång. Sommar och sol den dagen så det var väldigt trevligt att flanera runt och sen äta på uteservering. Verkade som om alla passade på att njuta på uteserveringar när vädret äntligen tillät.

När vi kom hem flödade energin så jag som lämnat allt så rörigt gick lös som ett jehu och fick ordnat och grejat en hel del.  Dessutom hade vi "tebjudning" till den engelska familj som vår ena sons familj bytt hus med i två veckor. Just nu är sonens familj i England och den engelska familjen här. En mycket trevlig familj.

I går när det var sommarens varmaste dag så var vi till skärgården och plockade blåbär. Visst finns det men inte jättemycket så  vi hade ca tio l .

Kl är nästan mitt i natten och nu tänker jag ta och krypa under täcket annars ser jag kanske i kors i morgon. Ha det gott alla och välkommen här igen. Vi ses.