måndag 19 augusti 2013

Hösten på väg

     
Hösten är visst i antågande känns det som. Ett sådant tecken är ju när man får frossa i egna grönsaker. Rostade grönsaker med "småpotatis" är ju både gott, nyttigt och vackert.
    Det enda inköpta här är några kvistar broccoli och en halv paprika. Man tager vad man haver och småpotatisen som förr i tiden blev ratade blandas med utan att bli skalade.



    Björnbären mognar några åt gången. Jag radar upp de några och fryser först på ett fat, sedan hamnar de i en riktig ask. Tyvärr så skall de nog utrotas här för de tar alldeles för mycket plats. Eftersom både björnbären, vinrankan och vi själva skall samsas på sydgaveln så måste något bort och det blir björnbären. Hade nämligen aldrig trott att de skulle breda ut sig så och dessutom på höjden också, de täcker snart ett helt fönster.
     Svampar är ju ett hösttecken också. Vackra är de här bulliga svamparna men verkligen inte ätbara.
                                                         Gulnande blad vid strandkanten.

    Humlor o bin söker sig till denna växt på hösten. Kanske samlar de det allra sista av nektarn som finns.
                  Och snart, snart vill vi tända ljusen. Här är nämligen på gång med ljusmålningen.

   I går var vi med svägerska o svåger ute och metade vid sommarstugan. Vi fick rikligt med abborre så i kväll blir det rökt abborre både här och hos dem.
   Trots att det mitt på dagen blåste lite så var det alldeles varmt att sitta i båten. Som vanligt var det lugnt, varmt och skönt när vi skulle hem så vi ville inte "jöutas" åka i väg men eftersom mannen skulle till jobb i dag så var det inget att fundera på.

     Nu skall det bli en välbehövlig promenad för min del. Jag blir så fruktansvärt lat med motionerandet på sommaren så nu måste jag absolut ta mig i kragen. I många, många år hade jag piskan på mig själv att jag skulle motionera varje dag minst halv timme, gärna en och en halv. Jag hade planerat att jag bara fick slöa till en dag i veckan och det fungerade bra för det blev liksom ett litet behov att motionera. Tror att den där gränsen med en halv timme minst var lagom för det är inte så stor grej att dra sig för. Att komma igen, ja det är bra mycket svårare.
     Fredag-lördag går Juthbackamarknaden av stapeln så där håller vi igång dessa två dagar. Roligt att få vara där mitt i röran så vem vet, kanske träffar jag någon av er där.
            Allt gott till er. Vi ses.

10 kommentarer:

Steekjes en Stygn sa...

Snart är den sköna sommaren slut. Det känner vi här med. Men jag tycker om alla årstider så det blir skönt med hösten. Tänk att ni har björnbär medan vi här i Frankrike knappast har några. Det finns inte många , dem är sena och dem hinner nog inte att bli färdiga innan vi åker tillbaka till Holland tyvärr.
Ha det gott.
Anje

nattugglan sa...

Ojdå..va synd att ta bort björnbären..jag trodde inte att de skulle bli så stora..de måste trivas hos dej!Vindruvsranka har jag också..o en klase vindruvor finns i år, men jag hade väntat mej att det skulle ha kommit flere o för många år sen för den är gammal.Ha de bra!

Lyckoslanten sa...

Härligt att komma in och läsa vad du sysslar med! Tycker också att jag har blivit lat med motionerandet... jaså du ska till Juthbackamarknaden. Du lär inte bli ensam där! Jag kan nog inte komma och spana in dig eller de andra i år.
Lycka till med hösten! ♥

Anonym sa...

Syster äldre tycker du skall göra mera fina ljus. Som du vet är ju Brage skördemarknad i Vasa på kommande. Jag tar gärna med sådana dit.

Hantverkarglädje sa...

Ser man på, syster äldre kom att kommentera. Jo jag skall fixa mera ljus.

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka härliga sensommartecken och maten ser ju för god ut!
Agneta kram

annika sa...

Du är så flitig och gör så mycket. Kul att ni ska iväg på marknad.

Kram
annika

Solglittret sa...

Åå såå fint du skördat ...vilken lyx det är med det egna odlade:)

Jag längtar också efter sådan mat med mycket grönt och mindre fett just nu!

Ha de gott
Kram Lollo♥

Janne i Fagerlia sa...

Supert med mat fra markens grøde. Sunt er det også :)

Käranån sa...

Ser gott ut det du har i formen! Vi har också björnbär och oj, så de rackarna breder ut sig och 17 va taggiga de är! Jag borde också ta itu med att sy till julen men jag och min symaskin har en paus i vårt förhållande! Ha en bra helg!