lördag 28 juni 2014

Trädgårdar och kreativa rum i Pedersöre

     Eftersom Pedersöre veckan bjöd i dag på öppna trädgårdar och kreativa rum så passade jag på att få njuta av allt vackert som trädårdsentusiasterna åstadkommer och kanske få mig en och annan idé.

      Börjar här med Barbro Haasiosalos trädgård som jag promenerat förbi så många gånger och även kikat på så mycket jag bara "täxt".
      Kunde inte föreställa mig att här fanns så många vackra växter och blickfång av det lilla jag sett från vägen. Behövde verkligen få komma nära. Den svarta betunian tar plats på stubben här.

    En vävstol som spalje och blombord, vad sägs om det? Blickfång som verkligen drar blickarna till sig.

     Här har använts gamla telefonstolpar som kant till rabatten. God idé som ja gärna skulle ha.
      Har funderat sett från vägen vad de månne har för räcke vid terrassen och ser ni, det är från en gammal madrass som fått bli svart. Hur snygg som helst. Vao, vad förtjust jag blev.



     Ett fönster hängande mellan träden, vad kan vara mer passande när herrn i huset driver fönstersmedjan.
      Potatis i bl.a. en Ikea kasse. Kommer säkert potatis här efter vad de ser välmående ut.

                                En rabatt vid husknuten med Zilga vinranka på väg att klättra upp.
                           En pissoar med blommor i, riktigt skoj och passar även bra på väggen.


       Sist en hög med gamla fönster vid ingången till fönstersmedjan. Mannen i huset Göran Haasiosalo driver fönstersmedjan där han renoverar alla möjliga gamla fönster. Bra så eftersom det är så inne att renovera gamla bondgårdar och andra gamla hus.

     Nu skulle jag ju visa er lite från alla fem gårdarna jag besökte men vad som felas här nu vet jag ej för jag får inte in fler bilder. Fattas bara att lagringsutrymmet är fullt. Jag lär få testa vad detta nu är till en annan gång så jag säger hej svejs och vi ses igen. Ha det så gott.


3 kommentarer:

tilda sa...

Så fina trädgårdsbilder! Madrassidén har jag också tänkt mig vid en terrass. Roligt att se hur det kommer att bli:)H.Tilda

Steekjes en Stygn sa...

Madrasideen var det roligaste jag har sett på länge. Vilken idee! Så snyggt det blir.
Det är verkligen en mycket vacker trädgård. Kul att du fick komma närmare och ta dig en titt.
Önskar dig en fin vecka.
Anje

Drömgården sa...

Hej hej. Hittade in till dig! Det var ju en fin blogg du har! Tack för besöket i min trädgård lördags!

/Kitty