tisdag 1 juli 2014

Fortsättning på trädgårdar och kreativa rum i Pedersöre


     Fortsättningen är från lördagens besök i olika trädgårdar i Pedersöre.   Ni kan aldrig ana hur många foton jag har men vill nog inte trötta ut er alldeles för mycket så jag väljer att visa endast några från varje besök. Jag var nämligen även på söndag och tittade in i fler vackra trädgårdar  som jag skall visa er senare.

Börjar med Kristine Vesterlunds intressanta odlingslådor. Tänkte skriva grönsaksland men det är ju egentligen inget land. Speciellt, intressant och mycket vackert som jag är säker på att många av oss gärna skulle ha.
        Kanske stenväggarna rent av alstrar aningen värme för stenar brukar ju hålla sig varma rätt länge.

       En plats för njutning och vila. Bakom finns gungor och sandlåda så vad hindrar föräldrarna att njuta av en bok eller handarbete i soffan med ett öga på barnens förehavanden så nära intill.
                                             Samma underbara plats sedd från ett annat håll.

       Flera olika vackra rabatter. I hörnet här står den gamla vita rosbusken som jag kallar törnrosor. Kristine sa att den blommar betydligt senare och håller längre tack vara att häcken bildar skugga för den.
     Efter besöket hos Kristine så fortsatte jag till Guns gröna rum som också är i Sandsund.

        Redan i fjol hade jag många bilder härifrån så det blev en snabbare titt här hos Gun för att möjligen hinna med alla som jag tänkt besöka under dagen.



     Några bilder blev det i alla fall. Här har hon vinrankan Zilga över hela bakre väggen full med vindruvor på kommande.

                     Lummigt och grönt är det överallt med några odlingslådor här i bakgrunden.


     Från Guns gröna rum fortsatte jag till Gambatte i Lövö där det odlas majs, jordgubbar o hallon i växthus. Intressant med majs som vi inte är särskilt vana vid här omkring.

                                 Jordgubbar o hallon i långa banor både i växthus och på friland.
      Stora vackra hallon var på kommande här, inte långt tills de är mogna. Här erbjuds både jordgubbar o hallon som självpockning.



     Till sist den intressanta japanska trädgården Zen som iordningställts på deras gård. Familjen har nämligen bott ett par år i Japan, antagligen därav denna idé. Frun berättade att det föreställde berg o hav. Krossen som egentligen är vit krattas i olika vågmönster beroende på vilket väder det är. När det är fullmåne då ger hela trädgården ljus.

   
      Den sista trädgården för dagen blev Höglunds i Kållby. Detta var en vacker sluttningstomt mot åkanten.
                           Flera olika vackra rabatter. Denna med äppelträd som ger lagom skugga.
                                  Mera skugga här så Funkia verkar trivas alldeles förträffligt.

        En skojig spalje vid sidan om ett träd. Här klättrar klematis som fanns lite här o var.
En givande dag vill jag verkligen säga.

Avslutar denna visning här och så återkommer jag igen med trädgårds bilder från söndagens besök som gick till Sixtens trädgård och atelje, Maj Ahlviks trädgård och Lottas o Jyrkis trädgård. Till dess, ha det så gott.

 






3 kommentarer:

Steekjes en Stygn sa...

Så mycket du har hunnit med. Så mycket vackert också. Och tur med vädret. Vilka fina bilder det blev.
Man blir verkligen inspirerad av allt.
Tack för att du visar oss. Tänk att det finns så vackra trädgårdar så långt norrut.
Anje

Drömgården sa...

Så roligt att se egen trädgård med andras ögon och andras tankar. Tack! :)

/Kitty

Lyckoslanten sa...

Vilka vackra trädgårdar! Beundrar folk som har uthållighet. Men kanske man bör hållas hemma för att hålla allt i skick! ;o)