söndag 27 juli 2014

Mormorsrutor och annat

     Tänka sig att jag fått vackra mormorsrutor i min ägo utan att röra ett finger. Jag hade en påse bomullsgarn i passande färger som jag sparat just för att virka mormorsrutor till två kuddar men det har liksom aldrig blivit av.
     Nu var det sådan tur för mig att syster yngre glömt hem sitt handarbete när de var på besök och då passade jag på att gräva fram mitt garn. Man får ju inte vara finkänslig så det var bara att erbjuda det som ersättning förutsatt att det stannade hos mig. Ingen tvekan, hon satte igång genast. Nu har jag början och det är jag väldigt tacksam för då hon är en hejare på mormorsrutor men inte jag. Jag tar alldeles för lång tid på mig att sätta ihop färger och vanligen brukar ju den första känslan bli det rätta. Jag är riktigt nöjd.

   Jakobs dagar är till ända och man kan bara säga att vädret visat sin bästa sida hela veckan. Väskutställningen vid Hantverkarboden blev en succé så få se vad vi hittar på till nästa år.
   På fredagkvällen uppträdde Kaj invid skolparken och visst är de bra men det var en fröjd att se hur massor med folk som samlats för att höra dom. Tror aldrig att så mycket folk varit där någonsin tidigare.
    På lördagen gick prideparaden genom stan och i den gick massor med folk. Känns trevligt att människor bryr sig om varann i vårt fartfyllda tidevarv.
    På Gammaldags torget var det varmt, mycket varmt så enligt mitt tycke blev det ingen dunder dag. Vi som sålde fick ju stå underparasoll men stackars de som skulle besöka oss hade det hett om "knoppen".
    Jag träffade två bloggare som sysslar med liknande saker och det var ju roligt.

    Det varma vädret gör att vi kuskar på mellan hemmet och sommarstugan. Just nu sköter vi kaniner, tomatplantor och blommor, även mina egna blommor men ändå drar sommarstället med svalkande dopp.
    En bekant sa i går att vi betalar dyra pengar för att åka söderut och tycker då att det är så skönt med värmen men när värmen kommer till oss så pustar vi och fortsätter ha bråttom.   Ganska långt har hon faktiskt rätt. Det är ju inte möjligt att lata sig om man jobbar men alla som råkar ha ledigt borde ju koppla bort alla måsten och kanske låtsas att det är en södernresa, om än väldigt billig.
            Ha det alldeles skönt och så ses vi här igen en annan dag.




4 kommentarer:

Rantamor sa...

Vilken tur att du har en sådan syster som inte kan sitta sysslolös ens när hon hälsar på.
Har nog också virkat sådana mormorsrutor, gjorde en filt till barnvagnen minns jag...
så jag har också varit en flitiglisa nångång längre bak i tiden.
Nu tar jag hellre en bok å sätter mig i skuggan å läser...

Jasså det var mycket folk på prideparaden i Jeppis, har läst mycket negativt i ÖT, folk tänker så primitivt ibland och ska då blanda in gud å religion i allt.

Tjingelingen från Rantamor.

Steekjes en Stygn sa...

Härlig med en syster som sätter igång med sånt. Jo, då är det mycket lättare att fortsätta sen.
Vad roligt att Jakobsdagarna blev så bra. Sverige har en otrolig bra sommar förstår jag. Här är det inte alls så. Vädret här åker berg och dal bana. Från tropiska temperaturen till bara 17/18 och mängder med regn på bara några dagar.
Ha det fortsatt skönt.
Anje

Snäckskalsdalen. sa...

Där kom dom igång rutorna, det är faktiskt något jag också tycker är väldigt roligt att göra. Nu kommer det nog att fortsätta av bara farten! Fina färger!
Agneta kram

Evas Pyssel sa...

Vilka fina färger du har på rutorna. Det är verkligen roligt att virka mormorsrutor. men även African flower. Just nu virkar jag julpynt med tanke på vår kommande marknad.
Hoppas du har en fin sommar.
Kram Eva