tisdag 12 augusti 2014

Stubben med "bromstrumman".

   Praktlysingen i bromstrumman var helt perfekt i år. Bromstrumman den syns minsann inte ens men den är alldeles ok för den liknar en gammal gryta. Fungerar perfekt eftersom det inte går att vattna ihjäl växterna då den är öppen i botten.
    Krassen tog sig sent men nu är den ok. Även en vit morsdagsros blommar också för fullt i trumman men den har blivit ganska hög så den syns inte riktigt på det här fotot.


      Denna knallröda pelargon är jag så stolt över, den härstammar från Uleåborg ha,ha. Jo jag rent av stal en stickling så liten att den inte syntes i min hand och så här vacker är den varje år, dessutom har jag tagit ny stickling från den här som nu växer så det knakar.
    Både fuxiorna och de rosa pelargonerna har ni sett många gånger men se här gäller det samma blommor varje sommar, möjligen försvinner någon och en annan kommer ny.

    Som jag säkert skrivit tidigare någon gång så är det bra mycket enklare att övervintra såna här än att "uppfostra" nya varje sommar.
                                                       Här den vita morsdagsrosen.

     Vindruvor på kommande rikligt med mina mått mätt men jag tvivlar faktiskt på att de hinner bli mogna, det var ju så himla kallt i juni så de kom alldeles för sent igång.

    Men se här, ja tänk att vi äntligen får äppel att knapra på.

    Och de sprickfärdiga vita vinbären som redan är plockade och satt i frysen till dess att de får bli till vin. Mera finns men de skall bli saft tillsammans med andra bär. Läste annars i en vinbok att vita vinbär passar bäst att göra vin av jämfört med svarta och röda.
     Och vad tycker ni här? Själv säger jag att ogräset nästan växer mig över huvudet. Varje höst tänker jag samma sak att inga mer grönsaker för min del men nej förbaska om jag ändå inte sår dit lite. Löken fick utebli i år så kanske klarar jag det undan för undan. För många år sen hade jag flera gånger om så mindre har det blivit men känns i alla fall som för bönderna som inte kan sälja den sista kossan.

    Men se här, detta var gårdagens middag och så himla gott. Visst, broccolin o blomkålen var inköpt men resten var ju eget.

    Nu är det bärtider, så frästande så frästande men bromsen är på  men några blåbär o hallon lär det nog bli.
    Önskar er allt gott. Vi ses igen en annan dag.

4 kommentarer:

Steekjes en Stygn sa...

Vilket härligt grönsaksfat. Det vattnas i munnen bara av att titta på det. Och vindruvor har du medan vi härnere inte har ett enda. Det var haglen som förstörde dem. Även vinbären blev inte mycket pga vädret. Nu känns det som höst. Regn ,storm och bara 14 grader. Så är det med det goda livet i Frankrike.
Ha det gott.
Anje

Snäckskalsdalen. sa...

Så många fina blommor du har och pelargonen är en klenod. Man ska väl liksom snatta blomskott, är det inte så! Och inte tala om för ägaren att man gjort det för då växer inte skottet. Eller har jag drömt...
Byttan är jättefin.
Sen är det samma med mig och grönsaker, nu har jag bestämt att nästa år blir det inga, men det blir det säkert i alla fall. Lite svårt att sluta helt.
När jag ser dom vita vinbären blir jag sugen, vita vinbär tycker jag mycket mer om att äta än röda, dom vita är så himla goda! Kan tänka mig att det blir gott vin!
Agneta kram

Black Iris sa...

Vilket härligt och färgglatt inlägg. Tänk om jag också kunde lyckas så bra med Pelargoner.. Jag tror jag vattnar ihjäl dom..

Kram Maidi

Evas Pyssel sa...

Åh vilken ögonfröjd du har i din trädgård med vackra blommor , äpplen och bär. Här är det dåligt med äpplen några träd har inga alls. Jag blev så sugen på vita vinbär när jag såg din buske. Det måste nog bli ett inköp av en sådan.Man är verkligen tacksam för allt man kan skörda och äta.Det känns extra gott. Här vimlar det av tomater i alla färger . Och de är bra mycket godare än köpe tomater.
Ha det fortsatt fint i din trädgård. Kram Eva