söndag 15 november 2015

En givande dag på mässan

       En riktigt riktigt trevlig och inspirerande dag blev fredagen då jag besökte hantverksmässan i Tammerfors.
     Där finns så mycket att inspireras av eftersom det finns både fina, roliga och nyttiga alster, bara att njuta av allas skicklighet inom hantverket.

     Vad säger ni om smycken gjorda av gamla cykelkedjor? Detta betyder ju återanvändning och blev dessutom roliga och intressanta smycken. Min blick söker hellre roliga än fina alster inom smyckebranchen så jag frågade lov om att få ta foto här och det fick jag.

    Besökarna fick själva pröva på att göra egna fina julkort. Nu testade inte jag detta men vackra verkade dom bli.
    Suuri Käsityö bjöd på en och annan idé medan de hade mässans specialpris på sin tidning.


     Så den vanliga väggen som brukar vara fullspäckad med olika modeller av något hantverk. Denna gång var det halsdukar i alla valörer.
    Det blev inte många foton jag hade att bjuda på eftersom jag är väldigt duktig på att glömma kameran i bussen, det gjorde jag denna gång. Å andra sidan är att man bör fråga om lov för att ta bilder och allt sådant tar sin tid. Nu var ju min iPhone en liten räddning att få någon bild alls.

    Det allra viktigaste  som kom hem i min ryggsäck var 5st virknålar. Jag har tidigare inköpt 2st av dessa i Tallinn för något år sen och de är de bästa jag har så nu blev det ännu fler. Jag tycker de är så bra att hålla i än de gamla som är helt runda. Sen blev det endast litet  glitter o glim till pysslandet med barnbarnen.
    Trender finns ju även inom hantverk så alltid förevisas något nytt men det blir varje gång att prioritera vilket man vill se därför att mässan är så stor att det är väldigt svårt att hinna genom allt på en dag. Roligt även när man kommer hem och det bara kittlar i fingrarna  av hantverks energi, Vill bara sätta igång med något nytt genast men så brukar det nog aldrig bli.
     Väl hemma blev vi ju alla bemötta av de hemska nyheterna från Frankrike som är sååå svårt att förstå. Tänker med sorg i hjärtat på alla dem som mist någon anhörig i detta hemska dåd. Man kan ju sen bara undra vart vår värld är på väg när sådant här händer.

   Lite snöslask här men nu blir det raka spåret ut att vara delaktig i när vår lilla gärdesgård skall bli klar. Ha det gott, vi ses.

3 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Det brukar ju vara en bra mässa men mina knän tillåter inte sådan besök mera så det är trevlig att se andras bilder ,kramen Nette

Evas Pyssel sa...

Vilken trevlig mässa. Den skulle jag gillat. Att återbruka saker är toppen. Kul med cykelkedjor. Jag såg i somras örhängen av cykelslangar. Jättefina. Det är så mycket man vill prova på, men tiden,tiden ......
Ha en bra vecka. Kram Eva

nattugglan sa...

ja oj vad jag skulle ha velat åka på mässan, men då allt annat kommer ivägen.Kanske nästa gång.Du får göra som jag med kalendrarna..en ilag o så får de ta varsin dag..Så Albin o Ida i Sverige de tar ju varannandag o de tycker det är OK.. sen barnbarnen "här hemma" så de tycker att de har blivit för stora..Linnea fyllde ju 14..o Lukas är snart 13 o Emil blir 11 imorgon..i fjol fick de lite godis och en slant..de va nöjda .Blir väl så iår också. Är det inte klumpigt att virka med ett så "grovt skaft" ?...ha de bra