lördag 16 januari 2016

Hardangerspets som gardinomtag


   Vilken tur jag ändå hade i dag när jag letade efter något i min spetslåda som skulle passa till gardinomtag. Tog äntligen ner julgardinerna så då blev att fundera vad jag skulle sätta dit i stället. Nog blev det  dom gamla vanliga gardinerna så här års men nu fick de omtag av mina gamla lakanspetsar i hardanger som jag inte "jöutats" slänga.
   En gång i tiden älskade jag att sy dessa spetsar men allt har sin tid så det blir spännande att se om hardanger någon gång kommer igen som handarbete.

    Både spetsar och lakan höll i tvätten ända till att påslakanen gjorde sitt intrång och då plötsligt var det gammalmodigt med dessa. När lakanen skulle slängas då gick det bara inte att även slänga spetsarna.
      Så nu är spetsen på översta bilden omgjord till omtag och hänger fint i köksfönstret.

    Lördag kväll och jag väntar några gäster. Ha en skön lördagkväll även ni som tittar in här från bloggvärlden.


4 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Tack för hälsningen idag ni liknar nog varandra du och din syster såg det genast .Hardanger är ju med det vackraste man kan se ,gillar ,kramen Nette

Fingerbølla sa...

Hardangerbrodei er så lekkert! Tar tid å brodere....
Ha en fin søndag!

Steekjes en Stygn sa...

Så bra att du sparade spetsen. Fint till gardinerna. Jag tycker om att sy hardanger men det var länge sen jag gjorde det.
Helgen är snart slut men jag önskar dig en fin ny vecka.
Anje

Snäckskalsdalen. sa...

Oh, kan du sy Hardanger! Jag har försökt men trådarna bara flöt omkring i varandra, det gick bara inte. Min faster som blev 94 år sydde Hardanger till den dag hon somnade in. Otroligt vackert hantverk och det kommer att bli kanon till gardinerna
Agneta kram