söndag 13 mars 2016

Kyckling till påsken


    För ett antal år sen var jag på en kurs där vi gjorde viktorianska julbollar. Där fick vi en inblick i två olika tekniker. Den ena tekniken har jag sett på nätet men just den här som jag visade i förra inlägget där ettan och jag gjorde en kotte det har jag inte sett i viktorianskt julpynt men kanske finns det med ändå.

  Nu blev det så att jag utvecklade detta till en kyckling. väldigt roligt men lite petigt med alla nålarna och sen fixade jag själv till kycklingfötter av järntråd och brun tejp som man använder t.ex. i blom arrangemang.

 Dessa kycklingar har jag gjort med filttyg. Vingar och stjärt även av filttyg. Ögonen och näbben har jag bara klippt till av papper och klistrat fast med limpistol.

    Jag fick en förfrågan om hur jag gjorde kotten i förra inlägget. Skall om någon dag visa även detta men hinner inte just nu, bör nämligen även ta några bilder för att ni bättre ser hur man gör.

     Tog oss en liten utflykt till sommarstugan i dag för att se om den stod kvar ha,ha. Visst, den står stadigt där bland stenarna. En promenad på isen gjorde gott innan vi åkte hem för att göra middagen. Nu återstår bara att göra ett par kycklingar klara och sen blir det lite TV tittande. Ha det gott.

6 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Jag är så imponerad över din skicklighet som hantverkare.
Aldrig tycks ditt engagemang sina heller. Så fina dina kycklingar är!
Ser framemot "receptet".
Ha det gott!

Nette Cecilia sa...

Det höll jag på med för ett antal år sedan ,jag höll kurser till och med i MI .Nu för tiden finns det bara kaffeväskor i deras program .Snyggt jobbat ,kramen Nette

Unknown sa...

nice chiken:)))

Evas Pyssel sa...

Vilken fiffig modell. Jättesöt !!! Så roligt med egna påhitt.
Kram Eva

Isa sa...

Ha en riktigt trevlig påsk nu med dina "kycklingar"...

Janne i Fagerlia sa...

Morsom teknikk som gir et flott resultat :)