torsdag 26 januari 2017

Ny matta

       Går ofta på olika marknader, kikar på allt möjligt så också mattor.  Gillar att få något nytt till huset ibland men finns någon matta som intresserar mig så är förstås längden opassande.
         På senaste julmarknaden i Bennäs fick jag se denna matta och min känsla blev att vao den här gröna färgen är just denna som återfinns i vårt kök. Lite ovanlig grön vill jag säga.

     Det gröna är trikå och det svarta är faktiskt pappersband. Lär gå att tvätta ändå. Lite ljusare färg här på bilden än på riktigt. Detta blev ett impulsköp som jag är mycket nöjd med. Den skulle bli en sommarmatta men av nyfikenhet så kom den på golvet redan.

     Från det ena till det andra så är jag själv överraskad att stora granen vid sommarstugan nu är fälld. Jag är mycket, mycket nöjd. Den har gett mycket skugga och nu ser jag fram mot helt soliga dagar vid stugan. Den skulle ha varit ner för länge sen men gubben har stretat (verkar som män är kära i stora träd) men verkar ha kommit på andra tankar nu.
          Spännande när en så stor gran skall fällas och bara gubben och jag var där. Han klättrade tre fjärdedelar upp och spände ett band om granen och sen via ett annat träd. Jag fick dra lite i bandet och det lyckades att fälla den åt rätt håll.

     Massor med ris som skall tas om hand så hälften finns ännu kvar.  En påskbrasa för tidigt så att säga. Granriset verkar  brinna bra sen vi fick fyr på det, det underlättar ju lite att få bränna det på plats.

     
     Just nu skiner solen här hos oss och jag måste ta mig ut en sväng innan det blir att inhandla något att fylla kylskåpet med. Ha det gott. Vi ses.
   


3 kommentarer:

Rantamor sa...

Ja att fälla träd är inte helt lätt, man måste vara försiktig men det var ju ni.
Och visst kommer ni till sommarstuga nu via isen ??
Kul att ni kan vara där vintertid också.

Snygg matta du köpt, alltid kul med lite nytt hemmavid.

Ha det gott kram från Rantamor.

Skaparglädje sa...

Det var vågat att fälle en så stor gran, med bara två man (eller en man och en kvinna) Men det gick ju bra. Vilken fin matta du fick tag på. Jag måste köpa en ny mata till hallen, för vår lilla valp har bitit sönder den.
Kram!

Nette Cecilia sa...

Snygg matta .Håller med om att dom är kära i sina träd har väntat i 10 år på att dom ska komma ner meenn ... Kramen Nette