onsdag 28 augusti 2019

Sensommar

         I går kom jag mig äntligen för att ansa de stora träden. Jag tål bara inte se när de blir som stora skatbon så ibland blir det att ta till sågen. Detta går an men med ålderns rätt får man ju tänka till lite med det här att klättra i träd.
    Ett äppelträd och två körsbärsträd blev ansade så de åtminstone ser ut något så när. Vill minnas att det brukade sägas att ett äppelträd skall vara så gles att man kan kasta en boll genom det. Vems påhitt detta är vet jag ej.
     Jag är helt nöjd för resultatet blev som jag ville och tre ordentliga högar med grenar väntar på att mannen forslar bort.
    Den här tiden är rätt ljuvlig med alla godsaker man kan smaska på. Nu när alla vinbär, saskaton, ärtor och sådant är bortplockade så finns ju ännu krusbären kvar. Varje dag går jag runt och smaskar här och där. Gott men säkert också rätt hälsosamt tänker jag.


                                     Plommonen är på kommande men inte alls färdiga ännu.

      Förlovnings äpplen (ja trädet heter så) är ännu inte heller mogna men ser väldigt aptitliga ut. Får inte många, bara 10 st men ändå.
       Morsdagsrosen är så enormt vacker i år. Jag lyckas aldrig med den inomhus men brukar plantera ut den sen ingen risk för frost finns. Faktiskt extra fin i år.

     Vissa av mina krukor är helt ok ännu men båda mina fuxsior ser bedrövliga ut. Har observerat genom åren att om de är hämtade från växthus på våren så blommar de fint en period och sen saktar ner. Om jag övervintrat dem i källaren så kommer de lite senare igång på våren men blommar fint väldigt länge. Vet ej om det funkar så för andra eller bara för mig.



      Se här, tro det eller ej nu har min trillingblomma 5st knoppklasar. Jag är stolt som en tupp för jag trodde aldrig jag skulle lyckas få se något blom på denna. Jag hade beordrat den till tippen om den inte blommar denna sommar. Kanske hjälpte min hotelse för nu får den åtminstone leva ett år till.

      I går skulle vi åka iväg till villan för några dagar men döm om vår förvåning när  den sista vägen var uppgrävd. Vi fick åka hem igen. Inte precis glada men vad gör man. Fick veta att både vatten, el o fiber skall dras dit nära. Grannen pratade med både elbolag och grävbolag men de skyller på varann att vi inte fått någon info. På fredag eftermiddag lär vi skall slippa dit igen.

      Soligt och redan 22+, jag njuter i fulla drag. Skall just nu gå ut i det sköna vädret och tar virkpinnen med en stund. Hoppas ni alla också njuter det sista av sommaren. Ha det gott, vi ses.

Inga kommentarer: