söndag 13 oktober 2019

Syfestivalen i Umeå

      Veckan har gått i en rasande fart och jag har hunnit med en hel del. Syfestivalen i Umeå som jag besökte detta veckoslut tillsammans med några andra hantverksnördar i slutet av veckan var både inspirerande och energieggande. Dessutom bjöd denna resa mig på flera överraskningar.
     Mässan bjöd mest på stickat och garner i alla möjliga material, färgnyanser och mönster. Dessutom fanns en hel del material, tillbehör och färdiga alster i lappteknik.  Undrar faktiskt om lappteknik är starkt på kommande igen. Det har ju aldrig stannat av helt men har märkt att det varit lite lugnare med efterfrågan på det en tid. Sverige brukar ju vara ett steg före oss med det mesta. Som väntat fanns dock mindre utbud på t.ex. alster i trä, smycken och dyligt eftersom det heter syfestival. Många workshop fanns där man kunde testa att olika tekniker.

    Trevlig resa eftersom alla var med för samma intresse och ventilerade om samma grejer. Vi han även med en vandring mitt i Umeå och kika lite på affärerna där och sist ut till Avion och Ikea.

   Det mest överraskande var att jag träffade tre olika släktingar helt oplanerat och vid olika tillfällen. En som jag inte träffat i Finland på ca 10 år och dom andra som bor i Sverige har jag inte träffat på 30-40 år men dock via nätet.
    Tro det eller ej men den ena kände jag igen genom bussfönstret på väg till mässan och träffade då henne senare där också. Detta blev nog överraskande pricken över iet för mig.
    En rent av rolig helg så tack alla som var med och som jag träffade.

    Mulet och ruggigt här i dag, ja jag vill kalla det råkallt men lite friska andetag utomhus det behövs varje dag så nu kläderna på och ut sen är det sååå skönt att bladdra i den nya garnpåsen. Ha det så gott alla, vi ses.

Inga kommentarer: