fredag 31 juli 2020

En tripp till Ranua

Fjärde trippen med husbil denna sommar gick till Ranua dit vi inte varit på många år.
        Vi hade egentligen tänkt oss senare på en vandringstripp söderut men eftersom det i år fanns gott om hjortron och min svåger fick en snilleblixt om att vi kunde ju sätta kosan norrut istället och hjortronmossarna. Vi var inte sena att nappa på den idén. Bilden här av den "stackars" renen med sina väldiga horn, ja jag tyckte faktiskt synd om den att bära på något så stort på sitt huvud.

         Här fricampade vi på ett kalhygge vilket bjöd oss på gott om solsken och myrar runt omkring. Vi träffade där på en ortsbo som berättade att hjortronsäsongen började för ca två veckor sen, således var vi rätt sent ute.
    Svårt att fatta att hjortronen kan vara tidigare mogna så högt uppe än hos oss men så var det.  Hjortron fanns det ändå ganska gott om men märk väl bara på vissa ställen så det gällde att hitta rätt.

    Vi som inte är särskilt vana att vandra i dessa trakter så fick nog bara dyka in på någon mosse och hoppas på tur.

  Sista dagen hade vi dock den bästa turen för då fann vi det mesta. Blev tillsammans ca 13 l för gubben o mig så vi var helt nöjda. Nästa dag skulle det regna så vi planerade att styra kosan hemåt.

  Fricampade även denna natt och då invid Oijärvi, så vacker plats med både simstrand o grillplats. 



   Sen middag full av njutning, vad kan vara trevligare än att få äta ute i det fria. Har skattat gott åt en kommentar jag fick på facebok om min matportion som lydde: ser att du är matfrisk. Ha,ha,ha ja vandring på mossen tar ju sitt men försvarade mig med att mycket på tallriken är ju av den "gröna" sorten.
                            Här syns min man, syster yngre med man njuta det sista invid Oijärvi.

   Väl hemma väntade många godsaker. På köksbordet låg en påse med toppiga goda små tomater som min ena sonhustru själv odlat. Så gott jämfört med de butiksköpta.

   Körsbären som började bli röda innan vi for var nu mogna och jag var överlycklig att något alls fanns kvar. Vi hade inköpt en tygfågel som flyger o far när det blåser och den måste nog ha hjälpt till att hålla trastarna borta. I kväll fick jag plocka ner fyra liter körsbär och det hör inte till vanligheten.
    Det blev åtta askar som hamnade i frysen som vi skall ha som godis till vintern. Det bästa sättet att använda körsbär är att sen tina dom så de är halvfrusna, de är jättegoda att bara mumsa på så där. Det finns ju så mycket andra bär man kan använda till sylt och saft att jag näns inte använda körsbär till detta.  
    Bråda tider stundar när bären mognar. Blåbären står ju på tur men ingen panik med dem ännu bara bra att de får mogna lite till.
    Skön helg önskar jag er alla. Vi ses.


1 kommentar:

Bibbis blandning sa...

Vilka fantastiska bilder. Tack för att du delar med dig av din plats på jorden.
Är renen verkligen på riktigt? Vilka enorma horn.
Nu känner jag faktiskt smaken av glass med varma hjortron som jag fick smaka för så där 45 år sedan. Tänk att smakminnen kan väckas av en bild.
Ha det så bra som du bara kan.