söndag 2 augusti 2020

Nya tröjor


       Vackra handstickade tröjor ser man i tidningar, på TV ja lite överallt nuförtiden. Som jag har längtat att få dra på mig en sådan men efter att ja i vintras stickade tre små tröjor till gossarna så kom jag till att det inte passar för mig att satsa på en fullvuxen tröja. Tack och lov att jag har systrar som stickar. 
Syster yngre som stickat vem vet hur många tröjor kanske kunde sticka en till mig. Jo visst gjorde hon det och nu har jag två helt nya tröjor. Jag valde garnet själv och enligt detta så stickade hon så som jag ville ha tröjorna. Hon hade således inget mönster utan fixade efter min beskrivning. Denna randiga är stickad i baby alpacka som är ett väldigt mjukt garn alldeles skön att ha på sig.

Halskanten med snoddarna tyckte jag såg så käckt ut när jag själv stickade sådant på gossetröjorna, därav valde jag att hon skulle göra något liknande och helt perfekt blev det enligt mitt tycke.

    Så  den lite tjockare gråa tröjan. Färgen är inte helt min men den går an. Jag är ingen fantast av vare sig grå eller svart färg men har ändå något. Jag ville ha just detta garn och fann inte färgen jag sökte. Garnet är Alpacka Cloud, således lite luddigt.

Så här har jag nu en riktigt varm tröja och en sommarlätt utan att göra ett dyft av detta själv. Tusen och tusen tack syster yngre. 
Själv håller jag mig med lite sockstickande som är lätt och behändigt. Alla i vår ålder kan ju sticka sockor utan o innan så de passar till och med att sticka i bilen.

Verkar bli fortsatt vacker dag så jag tänker nog ägna mesta tiden till utevistelse denna dag.En ny vecka stundar och jag tror det kommer och bli bärplockning på dagordningen om regnet håller sig där uppe. Ha en skön söndag alla, vi ses igen en annan dag.







1 kommentar:

Äventyret framtiden sa...

En så skicklig syster du har som bara fångar upp ett mönster som ingenting och fixar till det som du vill ha det. Snyggt blev det och sköna ser de ut att vara.
Det är rätt tungt att sticka stort och jag håller mig också till de mindre storlekarna av kanske lättja? Vet inte men roligt är det hur som helst och mycket rofyllt att få något att växa till via sina händer.
Ha en fin söndag du med! Här hänger åskmolnen över oss men tillsvidare är det lugnt.