söndag 30 augusti 2020

Väntan på blomning

     Som jag har väntat att min Bougainvillea skulle komma med sin blommning men jag fick då vänta nästan hela sommaren. Likadant i fjol så nu har jag kanske lärt mig att efter den fått stå ute under den varmaste tiden på sommaren så börjar knopparna röra på sig mot hösten.

     I fjol var den så otroligt vacker när den sen stod i sin blom prakt att jag hoppas på detsamma denna höst. Problemet med att den blommar först mot hösten är möjligen att det blir kortare blomperiod eftersom den då börjar få mindre ljus. Den skulle gärna bli ett ända virr varr med sina snabbväxande grenar men då går jag snabbt lös på den med saxen, därav formen som ett träd.

     Mera vackra blommor här. Vi var bjudna till syster yngre i går kväll för att fira Veneziaden och där fanns denna vackra bukett solrosor. Hon hade låtit solrosorna växa till sig från spilld fågelfrö så inga plantor var utplanterade.
     En riktigt skön kväll blev det i deras glasveranda som höll lagom värme in på småtimmarna.
     Till råga på allt när vi åkte iväg till gravgården i dag så fanns denna åker full med solrosor bredvid Vörå-vägen. Måste bara stanna för att föreviga den.

    Till sist, det här sysslar jag med lite nu och då, annars går allt skapande pysslande och dyligt på sparlåga. Ibland är det passande att ha sockstickning i händerna, man behöver varken tänka eller se vareviga minut eftersom stickorna går ändå. Skön kväll till er alla. Vi ses.


Inga kommentarer: