söndag 23 augusti 2020

Frysa in grönsaker

    I dag har jag hållit på att ansa o förvälla grönsaker som jag fryser in. Inte massor alls men för att säkerställa mig. Låter detta klokt kan man ju fundera.
    I fjol var det första året jag gjorde grönsaksblandningar och det var för att jag hade egna bönor o morötter, dessutom råkade jag träffa på inhemsk broccoli o blomkål i slutet av säsongen så priset var alldeles reduserat. De påsarna blev flitigt använda och då särskilt på våren när vi satt i karantän efter vår utlandsresa.
      Då märkte jag minsann hur bra det var att ha litet av varje i frysen. Vi kunde ju inte själva gå och handla alls under två veckor så när de färska grönsakerna som sönerna inhandlat åt oss började tryta så var det bara att hämta annat ur frysen.
    Av erfarenhet blir man vis så denna höst gör jag ca 10-15 påsar trots att jag nu bara har egna morötter o den inhemska blomkålen o broccolin inköptes till fullt pris. Bönor hade jag också gärna haft med men se de jag sådde i våras var det en enda planta som grodde, därav inga bönor.


  Dessutom kom ena sonhustrun med en påse äppel o egenodlade minitomater. De sommaräpplen är så goda och tomaterna ja, går inte att jämföras med köpta.
 
   Nu kommer det att bli en stund framför TV:n för min del om det nu råkar komma något vettigt. Ha det så gott. Vi ses.

2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

En ekorre bor nog i oss alla, skulle jag tro. Jag fryser ner så mycket som möjligt jag också. Just när man behöver något och inte vill ta sig till affären så är det bra att ha, att plocka upp ur frysen. Jag känner mig alltid lite extra rik när jag kan ta tillvara sådant som vi har odlat själva.
Ha en fin vecka!

Evas Pyssel sa...

Vad klokt att göra blandade grönsakspåsar. Ska fundera på det jag också. Morötter och bönor har jag och olika sorters lök. det kan nog bli gott6 till lite av varje.
Tack för tipset. Kram Eva