torsdag 14 januari 2021

Blommor efter julen

         Orkidéer, ja det är nog den tacksammaste blomman jag vet. Efter julen brukar jag vanligen längta efter en tulpanbukett och ja visst skulle en sådan smaka men mina fina orkidéer kan jag ju bara inte förbigå de blommar tacksamt år efter år.

     Denna vita är inköpt i höstas så inte så gammal men den lila-vita hon blommar år efter år. Vet faktiskt inte hur många år jag haft den, möjligen ca fyra-fem år.

   Jag tycker att orkidéer är något extra, så fina och bjuder länge och väl på sin skönhet. En gul och en rosa är även på kommande men kan ta en månad en till två månader innan dessa börjar blomma så med andra ord blommar alltid någon under året.

    Väntar även på att den treåriga amaryllisen skall slå ut. Brukar klippa av dem om de blir för långa. Trivs lika bra i vatten har jag märkt. Den har ännu en stängel på kommande. Synd bara att lökarna inte vill växa till sig trots att jag gödslar dem som andra blommor och har dem ute i kruka på sommaren. I dag fick jag ett tips om att lökarna växer bättre om man planterar dem ute i marken med mycket kogödsel så det skall testas nästa sommar.
     Min stickning ser ni här också, denna gång blir det vita lovikkavantar med utsmyckningen i ljusgrå och ljus rosa. Det rosa och ljusgråa verkar ju vara älskat i alla dess former när det gäller lovikkavantar har jag märkt.
     Inget redigerat foto här inte som ni ser, min jumpamatta t.o.m. syns på vardagsrumsgolvet men så är det ju smått i användning varje kväll.
     Mycket kallt här  i dag så jag har hållit mig inne hela dagen. Just nu står 25,7- på mätaren men man behöver ju inte bry sig så mycket då man får hålla sig hemma.  Hoppas ni alla har det bra, vi ses.
     



Inga kommentarer: