söndag 10 januari 2021

Vantar med både räv o orm

     Vantar behövs ju denna årstid så min tanke gick till minstingen när jag råkade se en bild på ett par rävvantar. Alpackagarn är ju rätt mjukt o skönt således välpassande till småttingar och just sådant fanns några nystan i min garnlåda.

      Vantar blev det och visst liknar de rävar om än inte färgen är helt rätt. Eftersom jag alltid tyckt att alla vantar har väl kort resår för att hållas på små händer så stickade jag dem lite längre. Tänkte mig att de går att vika upp ifall de är för långa men de blev helt rätt kunde jag konstatera efter provningen.


    Dessutom hade ettan en önskan om jag skulle sticka ett par vantar till henne med ormar på, de skulle vara i svart o grönt. Det är hennes intresse för Harry Potter som ligger bakom önskan om en ormbild.          Nu var jag ju tvungen att först rita upp ett ormmönster som var lagom stort för att passa på en vante.  Ormen blev grön o botten svart men jag lät den gröna tråden följa med genom hela vanten för att få den tjockare och detta blev helt bra meeeen. Ja helt nöjd med mitt mönster blev jag dock inte men de är som de är och ettan hon blev minsann nöjd och det var ju det viktigaste. 

     Dagarna går i gamla spår nästan enbart här hemmavid men i dag blir det lite utsvävning då andra gossebarnbarnet fyller 5 år. Kalaset helt enligt corona restriktioner så inga många gäster, allt helt i sin ordning. Ska bli skönt att få träffa några istället för enbart våra fyra väggar eller träden i skogen som hör till våra dagar nuförtiden.

   Skön söndag till er alla, vi ses.


 

1 kommentar:

Bibbis blandning sa...

Men åh vilka fantastiska vantar. Så klart att barnbarnet blev förtjust i ormvantarna trots att du inte själv var helt nöjd. De är kanoners!
Hoppas ni hade en härlig stund tillsammans med familjen.
Som vanligt tackar jag för vackra soliga vinterbilder som du är snäll och delar med dig av. Världen kan vara väldans vacker.