måndag 3 maj 2021

Vårens första utflykt

      Länge sen sist som jag figurerat här på bloggen nu. Ibland finns det helt enkelt inget att skriva om känns det som.

     På vappen styrde vi kosan till  Peplot på årets första premiärtur med husbilen, närmare bestämt till Sommareö Sund där många husbilar brukar stå.

     Jo visst var annat folk ut på tur också, vackert var det men kallt, brrr. Nej vi hade ordentligt med kläder på så då var det bara skönt att ta olika vandringar.
     Så klart hade jag glömt kameran hemma så då blev foton bara med telefon vilket jag inte gillar men nöden har ingen lag. 

Syster yngre och jag metade litet och fick några abborrar. Lite haltar det kanske när det är hon och jag som metar och inte gubbarna, det brukar ju vara tvärtom men de lägger åtminstone på masken ibland.

    Det är så rogivande att vandra runt efter småvägar bland röda vackra stugor huller om buller nära havet. Känns som om man är på Saltkråkan. Ute på havsudden var det förstås kall vind men denna havsmiljö måste bara upplevas några gånger när man ändå är där.  

Vi stannade i hela fyra dagar, fick besök av släkt, träffade vänner och njöt av naturen och utevistelsen, som jag njöt.

     På väg hem över stora bron. Tycker mig ana att det nog blir fler gånger om syster yngre och jag får bestämma.

      Under tiden tog ettan ansvar för mina blommor och just nu är de många inomhus. Alla levde de och mådde bra. 
      Min stora hortensia från i fjol håller på att bli en riktig skönhet men blommorna lite mindre i format än i fjol. Enligt storlek så borde hela blomman vara utomhus men det går ju inte för sig i vårt kalla väder.


      Den blåa modell mindre har också sin blomning stort på gång så just nu har jag det väldigt fint med blommor.


      Om vissa blommar så vägrar andra att bjuda på sig. Trillingblomman har ett, märk väl ett blom. Bra så men det kommer ganska säkert fler sen den får stå utomhus.

     Blev en längre promenad i dag också av bara farten. Min "promenadväninna" och jag går varje måndag tillsammans efter småvägar. I dag gick vi efter en skogsväg och beslöt att gå en bit in i skogen som blev en bra bit längre än vi tänkt. Vi bestämde oss för att gå ut till en annan väg. Vad som är bra när man går rakt genom skogen är att lägga märke till var solen är. Har man på klart i vilket vädersträck solen finns just då och vartåt man menar gå då har man bra riktlinjer. Lite värre om inte solen alls syns. Detta lärde min farfar mig en gång i tiden. Jag har haft nytta av det många gånger och aldrig gått vilse. 

        Hoppas på att energin flödar några dagar nu, finns ju så mycket som behöver göras den här tiden på året.   Önskar er alla en bra vecka och vi ses igen en annan dag . Ha det gott.

     



Inga kommentarer: