tisdag 20 juni 2023

Inför midsommaren

       Några dagar kvar till midsommarn och den sköna värmen håller i sig. Skulle jag inte ha lite mer tänk i bakhuvudet att vi nödvändigt behöver regn så skulle jag bara önska att värmen fortsätter o fortsätter.

  Snöbollsbuskarna i full blom men även fulla av svarta löss. Fattar inte att de orkar blomma så vackert.

     Som ni säkert förstår har jag nästan inget att visa eller bubbla om här på min blogg eftersom jag är mest strandad hemmavid ännu. Har inga idéer i skallen heller av något slag, bara fullt upp med jumpandet och dyligt. Blommor finns det ju till all lycka att gå och beundra så jag bjuder er på några blickfång som jag varje dag går runt och njuter av i vår trädgård just nu.

                 Pärlhagtorn som bara är sååå vackert. Klasar med små små ljusrosa rosor. 

                                         Den sista och bästa av de blommande rhododendron.


       De första pionerna är nu i full blom men ack så få de är i år. Tror de skulle behövt mera näring då de båda dessa står invid en hängkaragan.  På kommande är de senare sorterna med många många fler knoppar.
    
       I den enda riktiga rabatt jag har lyser mose brinnande buske och dagliljor som nyss slagit ut.


Bollsyrenen har också just slagit ut så många blickar må falla även på denna för jag antar att när midsommaren är slut jag då är också all denna blomprakt förbi.


     På vår nuvarande "villa" d.v.s. terassen är ut placerat olika pelargoner både vanliga och häng. Tanken var att de är mest lättskötta och klarar sig med lite omsorg då vi är borta. Nu blev det ju inte så men pelargonerna är ju lika vackra ändå bara de får näring då och då.

     Var faktiskt ut en liten liten tripp med husbilen i dag till Klippan för att lämna ett par barnbarn med kompisar till ett läger. Riktigt trevligt att få fara iväg en bit så ni ser jag är på rätt väg med mitt brutna ben o nya höft. Skall ännu njuta av värmen på trappan som är omgärdad av myggaller. Det bästa jag gjort där är gallret jag köpte vid biltema och sydde ihop till draperi för hela kvisten, där kommer inte myggen åt oss. Önskar er alla en riktigt skön midsommar med mycket gott och trevliga stunder.  Vi ses.


1 kommentar:

Äventyret framtiden sa...

Jag har tänkt en hel del på dig med tanke på ditt ben och din höft. Äntligen har jag landat här inne och njuter fullt ut av alla dina sköna blommor, som påminner mig förstås om tiden då vi bodde i Geta. Pärlhagtorn var ju verkligen en liten fin skönhet, den kände jag inte till alls, de andra känner jag igen från min tidigare trädgård. Skönt att du är lite på G igen, även om jag förstår att det känns rätt jobbigt. Lycka till med rehabiliteringen.