fredag 4 augusti 2023

En njutbar dag

        Regn o rusk för det mesta nu men ibland får vi andhämtning från detta och solen bjuder på några timmar med vackert väder. En sådan stund infann sig i förrgår och vi tog tillfället i akt och drog till skogs. Som jag njöt, har ju inte varit i skogen på hela sommaren.

    Får tacka älgjägare för denna fina sittplats för vilostunder. Passade mig utmärkt som inte alls plockade blåbär men njöt i fulla drag av det rogivande som skogen bjuder på. Fick med hem ett helt ämbar med blåbär, de är viktiga på morgonmenyn för min man så det var han som stod för plockningen.


      Stickningen har jag alltid med ifall att det kunde bli lång och tråkig tid. Nu blev det ju inte det alls men några varv ökade stickningen i alla fall.

     På hemvägen tog vi en runda till de enda kantarellställen jag vet om. Små ynkliga var de så jag borde ha lämnat de flesta kvar men min tanke var nog denna gång att dessa kommer att vara enda gången i sommar som jag får smaka de gula kantarellerna så jag tog med dem i alla fall. Lite synd faktiskt att mumsa på så minisvampar med ooo så goda de var. På kvällen njöt vi av varsin kantarellsmörgås mmmmm.

        I dag skulle vi bara åka och spana in om det fanns något vettigt hallonställe i denna omgivning. Blev glatt överraskade att det fanns fler ställen. Döm om min förvåning när mannen var en riktigt flitig hallonplockare i dag, antaligen för att jag själv inte passar i någon hallonbuske med mitt ännu lite skraltiga ben.

När vi kom hem och fått i oss kaffe med dopp så åkte han iväg igen och plockade några liter till. Ni kan tro att jag är överlycklig att jag fick så många liter hallon trots allt. Nu är de i frysen i gott förvar till vintern. Mannen gillar blåbär och jag hallon så de lär bli använda. Så mycket gott som nu finns i naturen så borde alltid något passa till var och en som vill ta för sig i naturens gratis skafferi.               Ha det gott, vi ses.





1 kommentar:

Evas Pyssel sa...

Åh så vackert och mysigt i skogen. Vi älskar det också. Och vovven med såklart. Har också plockat bär olika sorter. Det är ju guld värt. Idag är jag helst inomhus. Vilket skitväder !!!!!! men jag har ändå att pyssla med . Som tur är . Ha det fint . Kram Eva