tisdag 8 augusti 2023

Utflykt i det varma vädret

       Bestämde oss för en utflykt söderut med husbilen men med obestämt mål. Första riktiga stoppet blev i Kristinestad. Eftersom solen redan gått ner vid campingen och jag bara längtade efter sol så blev det att fri campa vid den soliga sidan och det gick bra det med.

      Denna roliga skylt såg jag där bland alla gamla mysiga hus. En annan gång måste nog Kristinestad begrundas lite närmare eftersom inte husbilen passar särskilt bra när man ska ta sig fram i de smala gatorna. Cyklar bör man nog ha där men det hade jag inte denna gång.

     Fortsatte senare till Reposaari norr om Björneborg. Närmare bestämt Siikaranta camping. Där var sååå vackert med klippor ner i havet där solen gick ner. Enda minus där var att det inte fanns någon vettig simstrand men det behövdes ju inte heller för vår del.

     Sedan fortsatte vi till Yyteri, även det nära Björneborg. Vilken speciell strand för att vara i Finland. Fick riktig södernkänsla med het fuktig luft, vågskvalp, massor med folk på stranden, två kiosker o ett matställe vid stranden. Alla ville säkert ta ut det sista av värmen eftersom det vällde in folk hela tiden. 

     Vår övernattning blev på campingen på andra sidan sanddynerna så det var bara att traska iväg till stranden när man ville. Två timmar strand räckte för oss eftersom det faktiskt var hett även enligt mitt tycke.
     Under färden hade vi tänkt till att fortsätta söderut men det bara varnades för det otrevliga lågtrycket som var på kommande. Vi frågade oss är det klokt att åka söderut just dit där det varnades som mest. Vi bestämde till slut att åka hem, så fick det bli. När vi kom hem var det ännu 28+ med fuktig luft som ni vet, riktig Thailandsvärme så vi satt på trappan halva natten. Fem före att vi skulle sova i varsin baden baden på trappan men jag var nog för "fisin" av mig, vet att jag så skulle varit vaken hela natten så  vettet fick råda.
     I dag kom det väntade busvädret som inte blev särskilt busigt här hos oss men väl söderut verkar det som. Kanske lika bra vi åkte hem om än det harmar lite.

     Har plockat lite vita vinbär i kväll så början är på gång.  Annars verka skörden med alla olika vinbär bli bra mycket mindre än i fjol och det passar mig helt perfekt i år.
      Klockan är mycket och jag skall på en dagsutflykt i morgon så jag säger hej svejs, ha det gott.
      


Inga kommentarer: