torsdag 31 augusti 2023

I äppeltider

      Så här i äppeltider skall jag bjuda er på ett recept som jag gillar mycket. Jag har någon gång i tiden fått receptet av nån annan och jag bakar detta åtminstone en gång varje höst när det finns äppel.

         Det heter Äppelmaräng och inuti är det både äppelmos och skivade frysta äpplen.

     Receptet räcker till ca 18 bitar förstås beroende på hur stora man vill ha dem. Ugnsfatet är ca 23x30cm.

      Inte alla gånger man vet vad man skall göra av alla äpplen så jag brukar göra lite äppelmos och även några påsar med skivade äpplen till frysen. Sen är det ju bara att ta opp när snåltanden värker och man har lust att baka något gott. Inte varje dag precis man har lust att baka men mannen i huset brukar bli glad när bakandan faller på för mig. Här får även ni detta goa recept.                                                  

                                                   ÄPPELMARÄNG      200 grader, ca 20 min.                                                         
       2 äggulor, 3/4 dl socker, 100 gr smör, 1 1/2 dl vetemjöl, 1/2 dl havregryn, 1/2 tsk bakpulver o      1/2 tsk vanilj. Allt jobbas ihop.

Bred ut degen i form ca 23 X 30 cm. Bred sen äppelmos ovanpå och ännu 1/2 l frysta äppelskivor ovanpå moset. Grädda en liten stund tills du anar färg på kakan.
Vispa 2 äggvitor, 5msk pudersocker och klicka över. Sänk ugnsvärmen till 175 och grädda ännu ca 15 min eller till dess marängen börjat ta färg. Låt kallna och sen njut av det goda.

      Skall tillägga att här på bilden har jag gjort 1 och halv sats av allt eftersom jag vill ha tjockare bitar men det går mycket bra med en sats också. Bara gör som man själv vill ha det.
      Ha det gott ni alla som kikar in. Vi ses.





Inga kommentarer: