lördag 25 september 2010

Lapptäcken

Eftersom det kommit önskningar om att få se lapptäcken som jag gjorde tidigare så har jag nu scannat in dem från papperfotona. Nu skall ni således få se de flesta av dem.
De fem första är ihop sydd i sju färger, olika breda remsor, minst 120cm långa. Sen är de klippta i fyra st fyrkanter, efter det är varje fyrkant klippta i fyra lika stora trekanter. Allra sist är bitarna omplacerade så de bildar ett mönster. Lite att hålla reda på för att inte blanda fel i mönstret. När alla bitarna är rätt omflyttade så sys fyra trekanter ihop till en stor ruta igen och sen sys rutorna ihop. Efter det så har jag sytt som en ram runt täcket och allra sist en "tandkant" som hänger på sidan. Ungefär så är arbetsmetoden. Mönstren varierar beroende på hur man placerar de mörka o ljusa färgerna.
Det här första är mitt eget som jag gjorde i en kurs. det är vinrött, rosa och beige.
Ett beställningsarbete i ljusblå, rosa och vitt.
Nästan samma som mitt eget men ändå olika.
Detta går i gammelgrön, gråblå och svagt gul.
Detta enmanstäcke var beställt till ett pojkrum. Det blev lite amerikanskt över de här färgerna. Kanske vågar pojkar önska sig häftigare färger.

Sist är ett helt annat mönster som egentligen är enklare mönster men rutorna skall passas mer ihop så det tar längre tid att göra tycker jag. Kanske också för att jag gjort endast ett av detta mönster och så många av de andra.
Tyvärr har jag ju lagt av med lapptekniken men vem vet kanske kommer det igen men just nu är det andra grejer som gäller. Köpte i går fritidsgarn som går att tova i maskin, skall pröva att sticka tofflor åt mina frusna fötter. Har tidigare nångång stickat i Huopanen men jag gillade det inte riktigt.
Ni skall alla ha en skön lördagkväll.

7 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Många vackra täcken du gjort,jag har säkert sålt tyg till 50 täcken i det första mönstret det var så populärt för några år sedan.Ser att du hade lappsjukan på den tiden också,jag brukar säga så för det är så lätt att fastna i lapparnas värld,kram Nette

Vform sa...

Oj vad fina lapptäcken du gjort!
Jag har aldrig provat, däremot min syster syr jämt och ständigt ;)

Skön helg till dig också!

Anita Tørmoen sa...

Dette var flotte sengetepper:)

Lisbet sa...

Så vackra täcken!

Creative Momone sa...

Men oj så flitig du är! Vackra och tidskrävande, undrar om mitt tålamod skulle räcka? ;)
Marianne

Unknown sa...

Oj så vackra täcken! Jag har inte vågat mig på lappteknik,ser svårt ut1
Kram!

Birgitta sa...

Vad roligt att du visar dina fina lapptäcken. Helt underbara.
Kram Birgitta