onsdag 29 september 2010

Mossa o lava till jul

För ett antal år sen när jag strövade en hel del i skog och mark så brukade jag ständigt gå o fundera vad man kunde göra av de många olika formaliteterna som växterna gör. Grundidén kom från ett staket av torra pinnar som jag sett tidigare. Fantasin började flöda och därav kom dessa staket med julkärve och domherrar till. Det finns mycket lava i skogen men det var inte riktigt lätt att hitta så mycket som jag behövde då.

Staketet är ihopbundet med lingarn. Fågeln och kärven står på en blomsticka och sist har jag sprayat lite vit snö på det hela.
Tomteprydnaden är helt min egen idé och den var jätterolig att göra. Jag har borrat hålen i träbiten först och sen limmat dit pinnarna o mossan, gjort tomten och sist sprayat på lite snö. Mycket jobb för väldigt lite men jätte, jätte roligt.
Så här ser lavan ut på kvistarna.

Vet ej om man skall även kalla det här för lava eller om det är mossa. Tror mera att det kan vara lava.

Med det här ville jag påminna alla "hantverksbloggare" att julen är på kommande och tiden går fort. Skön dag till er alla.

6 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

Förstår att ni som ska tillverka till jul måste tänka jul redan. Jag borde så klart sy och tillverka med barnen, men det får nog vänta halvannan månad ännu!
Fint med lava, men vilket pillrigt jobb!
Njut av det vackra vädret! ♥

Annelis hantverk sa...

Så vackert du har gjort och den med fåglarna på staketet har min mor i sin ego! Jag älskar den lavan och naturmaterial som jag har gjort en hel del av förr också.
Ha en bra dag!

Vform sa...

Oj, va fina hantverk du gjort!
Har alltid beundrat dessa med tomtar i mossan!
Trevligt att du vill tävla hos mej!

Ha en skön höstdag!

Nette Cecilia sa...

O ja som tycker så om mossiga kvistar,kram Nette

Lisbet sa...

Tack för den påminnelsen! Jag plockade faktiskt fram lite säckväv i dag, stod och tummade på den och tänkte samma tanke, det är ju snart jul :)
Fin blev din tomte!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Verkligen en fin idé. Mossa och Lav gillar jag med. Julen närmar sig även här i min verkstad ;O) Ha en fin dag, Petra B.