söndag 12 augusti 2012

Syren så här års

     Kanske lite konstigt att jag visar bild på en syren så här års. Det är ju inte så att den blommar nu, nej den blommade i juni i skolparken i Jakobstad. Jag visade tidigare samma bild och fick då förfrågan vad den månne hette. Nu har jag kanske namnet, för på alla växter i skolparken så finns små skyltar med namn och växtfamilj.
     Så här står det: Syringa Vulgaris-gruppen "Krasavitsa Moskvy" Oleanscae Ädelsyren Litac. Kanske blev det här svaret på frågan, jag hoppas det i alla fall.
     Den hade mycket kraftiga och stora bomklasar med dubbla blom som gick mot rosa, jag blev själv helt betagen av den. Nästa vår tänker jag leta hos Sunds eller Blomqvist plantskola om jag får tag på den.

      Och nu till lite annat. Denna helg var det villaliv för vår del. Fredagkvällen var ljuvligt vacker så vi njöt på bryggan till dess att solen ordentligt gått ner. Vid vattnet har vi en liten grillplats där vi eldar, den ger värme åtminstone till fötterna.
      Lördag vaknade vi till mulet men ändå ok väder. Jag stack iväg för att söka några hallon men se det lyckades inte särksilt bra.


   Detta var allt vad hallon jag fann, kanske halv liter men då  var det bara att söka sig in bland tallar så fanns stora härliga blåbär.
       Vet någon om det finns hallon här i Österbotten i år? Vet ej om jag är sent ute eller om de inte trivts i det myckna regnandet.  Visst fanns det lite men endera var de omogna eller så fanns bara några stycken på var ställe. Detta passar sig inte med en dålig rygg om man skall plocka några här och några där.   Jag klarar mig ändå trots att jag är en bärälskare för i frysen finns både jordgubb, hjortron och blåbär.

       I år är det riktigt roligt att plocka blåbär eftersom de är så stora. Inget mycket spring inte, det går bra att krypa och pocka för visst finns det en riktigt bra mängd på vissa ställen.
      Att plocka blåbär för hand tar ju rätt länge så inte blir det många  litrar med ett par timmar i skogen  men det är ju så otroligt njutbart att vara där att det går faktiskt att sitta på en stubbe och se sig omkring och kanske även finna en och annan gammal grå trädrot på kuppen.

       Tack snälla ni för alla trevliga kommentarer och visst är det roligt att ni har lust att besöka min blogg.
              Ha det gott, vi ses.

   




6 kommentarer:

Bea sa...

Hej!
Ja, sisådär väder men visst önskar man lite sol. Här har det varit halvmulet hela helgen regnstänk då och då :(
Javisst finns det hallon, men säkert
olika på ställen. Vi har plockat en del och hopas ännu få lite till :)
Må gott /bea

Snäckskalsdalen. sa...

Den syrénen var ovanligt vacker! Jag är en stor syrénälskare och jag har noterat namnet nu.

Att plocka bär är så underbart och precis som du skriver, njutningen att vara i skogen överträffar det mesta. Och blåbären är stora i år, jag ska försöka komma ut i morgon och leta lite mer. Jag plockar också för hand, ingen bärplockare inte, och jag tycker så mycket om att hålla bären i handen och ta på dom!

Snart kommer också lingonen och även om vi inte äter så mycket lingon så älskar jag att plocka. Det går ju bra att ge bort!

Hallonen har tagit slut här, här regnade dom bort på slutet, tror jag!

Agneta kram

Creative Momone sa...

Blåbären är ju verkligen stora i år. Har endast plockat några liter ännu, men förhoppningsvis blir det lite till, nu är det ju verkligen väder för det, finns inga ursäkter. ;)
Har inte sett så mycket hallon, kanske det är som du säger att de inte vill ha för mycket regn?
Jag vill tacka för gratulationerna, det är väl nu livet börjar?
ha det gott i skogen.
Nanne

Unknown sa...

underbart vacker syren! skrev upp namnetpå min lista 'måste ha' =)
vi har mycket hallon här nere i södra finland, dottern har plockat en hel del redan =) å blåbär finns det massor av!

kram
susanne

Nette Cecilia sa...

Här har alla blåbär torkat bort ,jättefin syrén en sådan skulle jag också kunna tänka mig ,kram Nette

Käranån sa...

Syrenbilder kan vi inte få nog av så vackra dom är. Vi har trädgårdshallon och får massor i år, men smakar inte på långa vägar lika gott som vilda. Blåbär hittade jag på en ganska stor öppen plats och där fanns det också jordgubbar, potatis, grönskaker m.m. men det kostade att få hem 2 liter ;)