fredag 15 februari 2013

Blommor till sommaren

         Kanske är det väl tidigt att hämta blommorna från källaren och redan plantera om dom men i fjol tyckte jag de blev så sena att nu försöker jag med planteringen tre veckor tidigare i år.
    Det blev tre hortensior, två fuxior, tre pelargoner och sen flera st amaryllis som också vill börja ha näring så här års.

     Nu tänker jag inte visa de omplanterade blommorna för de är ju bara som torra käppar ännu och ingenting att se så jag väljer att visa hur de varit andra år och som jag önskar de skall bli även i år.
      Båda fuxiorna är hämtade som skott från sonhustruns  blomma för ca 3-4 år sen.
     De brukar bli alldeles vackra varje sommar, lika så pelargonerna som är lite yngre men köpta från början.
 
     För många år sen förgrodde jag en hel del sommarblommor och dessutom hade jag regält med perennaväxter. Nu har jag ju saktat farten med odlandet ordentligt och det går bra så med. Jag kom till att det är bra mycket enklare att spara sommarens krukväxter och förodla dem på våren än att så, skola om och återigen plantera sommarblommorna.

                      Nuförtiden ser det vanligen ut så här i början på sommaren hos oss

                         och så här .


        Så här såg det ut förr i tiden  och då syns faktiskt inte allt men jag trivs väldigt bra med att ha blommor i mindre skala också.
    Dessa surfinior brukade jag ta frö från varje sommar och driva upp nya följande sommar. Surfiniorna är ju väldigt vackra men som ni säkert alla vet så är det ju ett evigt vattnade och även "gamla blom"plockande för att de skall hålla sig vackra.
   
    Det här blev nu ett sommarinlägg mitt i vintern men det heter ju att man bör se framåt och inte bakåt. Nu blir det Skavlan för min del så jag säger hej för denna gång. Vi ses.

5 kommentarer:

Janne i Fagerlia sa...

Når jeg ser bildene dine begynner det å gå opp for meg at det kanskje er på tide å kjøpe blomsterfrø :)

Leena sa...

Så duktig du är med övervintring av växter. Jag gjorde ett försök i vinter med fuchsia och pelargon, får se hur de kommer nu när de har fått komma upp i värme och ljus, och får vatten. Jag hade dem i garaget med lägst 5 grader men ljus har de inte fått.
Ha en skön helg!

Äventyret framtiden sa...

Tack så mycket för ditt somriga inlägg. Jag kände hjärtat ta ett extra glädjeskutt. Här är det som februari brukar vara, varken vinter eller vår, småsmutsig snö och ömsom blött och kallt. Blommor kan man aldrig få tillräckligt av.

Ha en fin lördag!

Fjällripan sa...

Å så härliga sommarbilder och vackra blommor! snart är vi där igen :)

TexWisGirl sa...

beautiful blooms! lots of pretty color!

thank you for stopping by and leaving a comment! really appreciate it!