torsdag 26 juni 2014

Första skörden

    Kunde kalla detta för den första skörden men det var faktiskt rädisorna som avnjöts allra först, sen kom salladen och nu är lite rabarber nerfryst och här ser ni libbstickan, oregano och gräslöken som just blivit torkade.
 Allra helst skall ju första omgången torkas före midsommar så jag följde denna regel. Libbstickan håller på att bli en stor buske men inte mig  emot för jag klipper ner och tar de yngre och fräschaste bladen. En föreläsning som marthorna ordnat om alla tillsatsämnen i vår mat  rekommenderades libbsticka som smakhöjare så jag satsade på detta tips och torkar den inför vintern numera.
 Även oregano klipper jag ner två gånger varje sommar. Gräslöken här blir minsann inte torkad med blommor på. Den hade hunnit växa för mycket så det blev att rensa bort de blommande stråna.
     Rädisorna här är redan uppätna men salladen blir förgrukad varje dag så länge den räcker.
     En tuva med gräslök vid sommarstugan är perfekt då klarar man sig utan vanlig lök och den får även ersätta dillen till nypotatisen.

     Tack alla vänliga själar som tittar in så jag kan blogga vidare. Ha det så gott. Vi ses.

 

2 kommentarer:

Vform sa...

Hej du! :o)
Jaadu, så det kan gå ... inte såg jag dig heller, annars skulle jag ropat ;)
Jag stod under mitt vita tält mitt emellan bystugan och lilla bron över vattnet!
Jo säkert kommer jag nästa år igen ... om man 'står på benen' !
MEN vi ses väl på J.dagarna!

Härlig skörd du fått!
Hoppas bara att det blir en aning varmare snart!
Ha det bra!

Nette Cecilia sa...

Så härligt med nyskördat ,här på holmen vattnar vi nu för allting torkar bort ,kram nette