onsdag 20 november 2019

Lovikkavantar

   Nu är de klara mina lovikkavantar.  De är stickade i olika garner såsom Hygge wool, Vikinggarn o Eskimo. Hade från början inte tänkt mig att använda olika garner men eftersom jag var till syfestivalen i Umeå så blev det att några olika nystan kom med hem.
    De mörkrosa är stickade i Hygge wool, ett rätt grovt garn som inte föll mig helt i smaken. De gråa med vit-rosa brodyr är av Vikinggarn och alla de andra är stickade i Eskimo garn. Roliga att sticka om man inte tänker på det senare momentet alls som att karda dem. Jag fick ta i regelt för att få dem lite lurviga. De är kardade både ute o inne. Sist kom brodyren och den tvinnade ändan (har inget namn på den). Tycker själv att lovikkavantar är vackra och även varma med sin lurvighet även inne.

    Så här kan det också gå. Dessa skulle också bli lovikka vantar men jag tyckte de blev för stora så jag tänkte tova dem i maskin först en liten, liten gnutta men se de blev verkligen tovade på riktigt. Jag har visst tovat förut så jag vet vad det går för men det verkar nog vara olika på garn o garn. De är också stickade i Eskimo garn. Faktiskt ändå inget fel på vantarna för dem som vill ha tovade vantar men jag hade inte tänkt mig detta från början. Får ändå vara nöjd att de blev ok på ett annat sätt.

     Hoppas ni har det bra i stugorna trots det mulna och mörka vädret. Själv får jag tvinga mig ut en snutt trots att jag inte känner för det just nu. Målarbordet drar betydligt mera men, men det får vänta en stund. Ha det så gott alla som kikar in, vi ses.

2 kommentarer:

Skaparglädje sa...

Så många fina vantar du stickat.
Grått väder är det verkligen, fast idag skiner äntligen solen över mitt hus.
Själv har jag börjat med lite adventspyssel, gjort dörrkransar..och i dag bakar jag lussekatter, många tycker det är för tidigt, men det går fort till 1:a advent.
Kram!

Evas Pyssel sa...

Visst är Lovikkavantar vackra. Och varma. Du har verkligen jobbat på och resultatet är ju jättefint. Kan du tänka dig , jag har fått inflammation i höger långfinger. Av överansträngning sa doktorn. Antingen är det ogräsrensning eller stickning som är orsaken. Det är verkligen irriterande att inte kunna sticka på ett tag. Jag får njuta av det jag ser härinne bl.a.
Ha det fint. Kram Eva