torsdag 18 juni 2020

Trevlig midsommar men även husbilstripp nr 2

        I det varma sköna vädret började syster yngre och jag smida planer på en ny liten semestertripp. Vi är ju pensionerer vet ja så då var det vara att få männen med på noterna och de var ju inte sena att haka på.
    Denna gång for vi norrut efter att vi fått nys av ena sonen om ett trevligt ställe invid Oulujärvi. Ingen brådska så vi övernattade första natten invid ett litet "träsk" på väg norrut. Så vackert och rogivande även där att vi omöjligt kunde slita oss därifrån just då.
     Fortsatte sen till Oulujärvi lomakylä. Vi blev helt tagna av denna underbara plats, så litet, så rofyllt och lungt men med jättelång sandstrand.
    Alldeles grunt vatten väldigt, väldigt långt så inga risker att drunkna för en landkrabba som jag.

     Den helt ljuvliga värmen gjorde sitt till och dessutom att det ännu är juni månad och inte så många turister. Ville inte alls åka hem ännu men eftersom vi går mot midsommaren och man inte vet hur populärt stället är en sådan helg så var det bäst att tacka för sig denna gång. Man får ju alltid ha coronan med i bakhuvudet nuförtiden.
    Väl hemkommen i går trodde jag nästan inte mina ögon när jag tittade runt på vår tomt. Allt hade ju slagit ut i blom.
                                                Snöbollsbuskarna, moskow syrenen, aronia,



                                             de små nejlikorna, tre pioner av de fem jag har,




                       
             alla tre rhododendron som bara var knoppar när jag åkte i väg stod nu i full blom.
                                    Allium som var just just utslagen har snart bjudit på sitt.

         Så underbar tid att jag vill stanna den men jag blickar ändå framåt och önskar er en riktigt skön midsommar med denna vackra kinaros som även den blommar just nu men inomhus.
     I morgon håller vi till vid ena sonens familj på Botsören och hoppas att även det blir en bra dag.
                 Ha det gott.  Vi ses.


1 kommentar:

Evas Pyssel sa...

Åhh så mycket fina blommor du har. Jag är så glad att kunna plocka alla vilda blommor som man sedan barn förknippar med midsommar.
Hoppas du/ni får en jätteskön midsommar. Vi är själva här, men har fixat all mat precis som vanligt. Hoppas att livet snart kan återgå till det vanliga.
Kram till dig från Eva