torsdag 10 september 2020

Inlagd squach

      I år har jag testat att lägga in squash på samma sätt som man lägger in gurka. Det har harmat mig lite varje år när jag fått så gott om squash att jag inte haft användning för alla. 

Nu lät jag dem bara växa till en mindre slanggurkas storlek. Skivade dem tunt tunt för att de är kompaktare än vad gurkorna är. Gjorde lagen på samma sätt som till gurkor med socker, salt, ättika, senapsfrön o dillkronor. 
Vi tyckte de blev helt bra att sätta på smörgåsen. Aningen segare än gurkan i konsistensen och lagen var aningen för salt för våra smaklökar annars blev det helt bra. Kommer med all säkerhet att göra likadant nästa år ifall jag då också har egen squach.
 I kväll åkte vi för att plocka lite mera lingon, trots alla älgflugor. Jag hade tänkt mig att inte gå till skogen en endaste gång förrän de försvunnit men beslöt att testa i dag då vädret var så fint. Glädjande nog hade jag inte en endaste älgfluga på mig och inte mannen heller. Mannen plockade ett ämbar lingon som vi tänkt oss och till min stora glädje fann jag ca 1,5 l kantareller. Jag brukar ju aldrig hitta några så lyckan var stor. Nu är de rensade och fina men jag fick faktiskt gräva fram många under mossen.
    En lyckad dag som ni ser. Hösten är härlig med alla godsaker att ta vara på. Ha det gott alla som tittar in här, vi ses.


1 kommentar:

Bibbis blandning sa...

Tänk så bra vi har det som kan gå ut i skog och mark och hämta hem av naturens gåvor. Det är fantastiskt.
Jag älskar att gå i skogen men för min del blir det inte så numera men förr plockade jag alltid svamp, blåbär och lingon, syltade och saftade, bakade och donade. När man ser tillbaka på det så har jag tappat väldigt mycket av det.
.
Allt det här och så de fina grönsaker du visade upp tidigare i bloggen som du fryser ner till grönsaksblandningar att ta fram under vinterhalvåret är jättefint.
Du är verkligen en fin förebild för hur man ska tänka och ta vara på det som finns.