söndag 6 juni 2021

Bilder från vår trädgård

              Några snabbklickade bilder från trädgården kan väl passa så här i denna vackra tid


     De fina krusiga tulpanerna som blev fler i år. Planterade fem stycken för två år sen och nu blommar sju och smålökar är på kommande.

    De första pionerna är nära att slå ut. Jag har fem plantor med många knoppar så jag väntar med spänning på denna ljuva blomning. Tack och lov har jag av en slump köpt olika så tre stycken blommar först och sen kommer två andra.
                                                    Allium står just nu även i full knopp.


     Aronia som jag en gång i tiden planterade för lite insyningskydd skulle bli alldeles för höga men jag har lätt för att "tukta" dem två gånger varje sommar och ändå blommar de tacksamt med sina vackra blommor.
      
                                   Vårt bästa ställe att njuta siesta på när värmen slår till. Trädgårdsgungan som här är lite gömd till höger är väl använd när det finns tillräckligt med värme. Där kan man både sticka, sy, läsa, sova m.m.

                                                           Blommor även på trappan.

     Den tidigaste grönsaksbänken tar sig. Med flit för att minska ogräs så sådde jag i de andra bänkarna lite senare men väldigt bra med att som här sätta gräsklipp emellan raderna. Visst måste man rensa men inte fullt ut lika mycket som om allt slipper att växa. I denna bänk är sallad, dill, morötter o några purjolökar.

                   Massor med bär verkar på kommande men vi har ju  förstås många olika buskar. 

     Så här kan det ju även se ut i en trädgård. Förargar en del när jag inte vet hur jag får bort dem. Jag har försökt med tallsåpa och dyligt och vill inte gärna använda gift så en sommar när snöbollsbuskarna var väldigt utsatt klippte jag bort allt som hade de svarta lössen på sig och brände allt. Vissa somrar är de ok men nu är det en värre gång.

      Till sist har jag unnat mig att ta in en äppelkvist med de vackra blommorna. Det går ju an när trädet är tillräckligt stort och har mycket blom.

     Skön söndag till er alla. Vi ses.

 

2 kommentarer:

Mina fotostunder sa...

En härlig tid är det nu med alla blommor!
Så fint du har det i trädgården med många olika växter!
Ha en fin sommar!

Bibbis blandning sa...

Men så härligt och fint du har det i ditt blomsterland.
Det är en vacker tid vi har nu så vi får passa på att njuta ordentligt.
Ha det riktigt bra och var rädd om dig.