söndag 1 augusti 2021

Bougainvillea min stolthet

      Vill i dag visa er några av mina vackra blommor men den jag är mest stolt över har inte den största blomningen, nej den är den svåraste att få till en rik blomning och detta är bougainvillea. Den är fem före att stå i all sin prakt just nu. Då även alla de små vita slagit fullt ut mitt i det lila blommet ja då bjuder den på sin allra största tjusning.

¨å

 Den har övervintrat flera år i vanligt rumsfönster och fått stå ute på terassen sen över sommaren. På sensommaren har den börjat blomma men när jag sen tar in den före frosten faller alla blom bort, så synd så i år testade jag göra på annat sätt. Redan då den stod i full knopp och det var jättevarmt ute då tog jag in den och detta verkade att fungera för nu har den slagit ut så här långt inomhus och inte verkat ta någon skada. Peppar, peppar men jag håller tummarna att den håller ett bra tag till för den är ju enormt fin just nu tycker jag.

       Rätt många  blommande växter på vår veranda just nu, antagligen har det varma vädret och rosa pulvret gjort gott till dem alla eftersom de blommar så rikligt. 

     Två st av million Bells och båda lika fulla med blom. En tacksam växt eftersom den sköter sig själv rätt långt bara den får sin näring och vatten.

     Fuxian inte fullt lika fin som i fjol men nästan. Vacker visst men lite trött på att den skräpar en del precis som med alla pelargonerna.

 Pelargoner ja, tantblomman den har jag många av i olika nyanser. Alla blommar rätt häftigt nu. Så lätt att föröka och ta sticklingar från men största problemet med dem är vinterförvaringen eftersom de behöver lite ljus.

         Äntligen fick jag i fjol lov att hänga tre st  invid fönstret i garaget över vintern . Ni förstår garaget är ju mannens "pysselrum" och inte kan jag inkräkta där för mycket eftersom jag har två pysselrum in i huset. 

       Problemet är ju att de blir bara fler och fler just nu sex st och för mig är det rätt svårt att kasta dem på hösten eftersom de blir bara större och finare om de får växa till sig. Annars är ju pelargoner inte dyra att köpa så enligt mig behöver man inte övervintra dem av sparsamhet. 
      Tack och lov kom regnet så alla växter på marken också får en chans att överleva. Vår fina och varma sommar verkar fortsätta om än med lite lägre temperatur som jag tror många gillar.
                  Fortsatt skön sommar önskar jag er alla. Vi ses.
      

 

Inga kommentarer: