onsdag 8 juni 2022

Glimtar från vår trädgård

     Har samlat på mig så många bilder nu så det blir inte bara en eller två glimtar från trädgården, det  många. Allt känns ju så fantastiskt vackert nu på försommaren att man bara vill visa allt det vackra.

Först ut är min enda rabatt som just nu är väl ansad. Känns så jäkla bra att jag äntligen är nöjd med den men jag vet att på sensommaren känns den helt överväxt och då börjar jag säkert för hundrade gången att tänka om hur jag kan ändra något.

      Mina ögon dras ju alltid till knotiga stubbar o grenar när jag går i skogen så därav denna finfina rot.

    Jag måste ju bara också få visa några av de nästan utblommade då jag aldrig hann med att göra inlägg här när dessa blommade som bäst.
     
      Även de fina krispiga tulpanerna är nästan utblommade de med. De blommar för andra året i rad vilket är ovanligt i min rabatt.

       Dessa minns ja inte ens vad de heter men de är rätt låga så gissar de kan bli någon marktäckare.

         Här har vi de små tuvorna som står fulla med knoppar, kommer snart att bjuda på sina rosa blommor. Googlade på dessa och fick fram namnet Armeria Maritima.

          Här har vi klätterhortensian som inte alls gillar min behandling. Eftersom det finns en spalje så har jag försökt ta loss hortensian från väggen och "tvinga" den att ta fast i spaljen men se det gick inte. Hela grenen dog så det blir jag som får ge mig.

       Så dom ljuvliga fruktträden. Kan inte riktigt fatta att våra träd som inte gärna blommade för något år sen är alla propp fulla med blom i år. Tror det är tack vare att vi äntligen började fatta att jorden behövde kalkas och dessutom ett bra  blomnings år.

                                   Krikon körsbär och äppelträd, alla blommar helt otroligt.


        De vita, röda och gröna vinbärsbuskarna har massor med blom. De svarta har alltid lite mindre.

      
       Här blommar saskaton och olika blåbärstry. I kväll har vi sått gräsfrö med klöver runt buskarna eftersom det väntas regn i morgon. Vi har haft bar land runt om men detta är inte så lyckat om det regnar och jorden sprättar upp på bären så nu testar vi och hoppas särskilt på lite klöver.

                                                    Blåbärstry (honungsbär) i blomning

                                                                              Saskaton

     Så här såg vår gräsmatta ut i går och vet ni jag gillade den. Tycker att maskrosor är vackra. Inte välkommen förstås i grönsaksland eller rabatt men gärna för mig i gräsmattan. Nu är mattan nyklippt så de är ett minne blott.

                                         Njuter i fulla drag av vår rätt stora men enkla trädgård. 

      Tack till er alla som läser min blogg trots att inläggen kommer så sporadiskt. Det känns ju rätt skönt att få skriva bara när man har lust och inte tvingas göra det. Ha det alldeles gott, vi ses.

1 kommentar:

Äventyret framtiden sa...

En ljuvlig blomparad helt i mitt tycke. De du inte minns ser ju ut som vitsippan, du får den snart att täcka hela marken där. Den är en enda klon den vackra
Våren/försommaren i norden är så fin, så fin!
Ha det bäst!