lördag 12 augusti 2023

Besök till Vörå handarbetsaffär

       Återigen blev det en tripp till Vörå trots att det bara är någon vecka sen den senaste. Denna gång blev det ett längre besök till Vörå Handarbetsaffär med några andra stickitresserade d.v.s. min svärdotter, hennes mamma och gosse nr 2 mitt barnbarn.

     Såå mycket vackra garner där finns och idéer och mönster med. Ja inte bara det som gäller stickning, där finns också broderier, vävmaterial, plastmattor i metervara, mjukisdräkter för barn, m.m.

    Vi njöt en bra stund av att vi alla hade all tid i världen att kika runt så länge vi ville. Till råga på allt så hade de 30% på drops garn just de dagarna och mig passade detta perfekt. Nord garnet som är så mjukt med alpaca, polyamide och ull blev inköpt för min del. Återstår att bestämma vad det skall bli till, det var ju bara så mjukt och vackert och väldigt tunt.


       Många ljuvliga modeller att kika på. Hoppas de andra fick några idéer här eftersom jag själv bara stickar småsaker.

     Efteråt gick vi in till "city café" där det finns en gammal jukebox som gossen (mitt barnbarn) hade hört oss berätta om. Jukeboxen används förstås inte mera men gossen var mäkta nöjd när vi dessutom fick sätta i en 50c och spela en låt om än inte ljudet var det bästa. När jag som 15 åring vandrade runt med kompisar där i city blev det alltid några besök till city café och spela någon låt. Min favorit var då Hippie hippie chake.
     Innan vi drog videre blev det även besök vid gravgården. Tar alla chanser när jag har vägarna förbi eftersom det är rätt långt att åka dit. Då på ett stort träd såg vi något vi inte sett tidigare. Antagligen är det någon svamp art, vackert och lite speciellt.
     En riktigt lyckad dag när vi alla hade samma intresse och mål.

      Just nu är annars saftandet och dyligt på gång här. Tycker det är rätt dåligt med vinbären i år men eftersom vi har många olika buskar så lär det räcka om än vi ger bort en del till barnbarnen. Skogshallonen är det ju rikligt av men i år är det bara mannen som plockar  en del men jag är glad för det han hämtar hem eftersom jag inte vågar mig i hallonskogen denna sommar.
       Nästa helg stundar det till Juthbackamarknaden och då brukar trivseln vara på topp. Vi har plats nr 55 o 78 så kom gärna och säg hej. Alltid trevligt när någon ger sig till känna.
       Ha det gott, vi ses igen en annan dag.

 



Inga kommentarer: